اهمیت و اصول مشتری مداری در یک کسب و کار

اهمیت و اصول مشتری مداری در یک کسب و کار

مشتری مداری از اصول بسیار مهم در دنیای فروش است. بسیاری از کسب و کارها همیشه در تلاش و تکاپو هستند تا بتوانند رضایت مشتریان را به خود جلب کرده و مشتری مدار باشند. در گذشته با یک برنامه ریزی فروش و استفاده از بازاریابان و تیم فروش حضوری و همچنین تکریم ارباب رجوع می‌شد به مشتری مدار بودن دست پیدا کرد. امروزه هم می‌توان از همین سیستم برای تعامل با مشتریان استفاده کرد اما بسیار زمان بر است.
دیجیتال مارکتینگ به کمک ما آمده است تا بتوانیم خیلی راحت و در زمان بندی بسیار کمتر با مشتریان خود در ارتباط باشیم. اگر بتوانیم از اصول و ابزار بازاریابی دیجیتالی در جهت افزایش فروش استفاده کنیم، خیلی راحت می‌توانیم ب مشتری مدار بودن و تعامل با آنها دست پیدا کنیم. با ما همراه باشید تا در مورد اهمیت و جایگاه مشتری مداری بیشتر برایتان بگوییم.

فروشنده

مشتری مداری در کسب و کار

مشتری مداری چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده اما قابل فهم برای مشتری مداری ارائه کنیم، باید بگوییم که این اصطلاح به معنای تعامل و ارتباط با مشتریان است. وقتی هدف فروش و ارتباط خود را به گروه خاصی از مخاطبان معطوف کنیم، نوعی مشتری مداری انجام داده‌ایم.
بسیاری از کسب و کارهای نوپا و تازه تاسیس به دنبال یافتن راه حلی هستند تا بتوانند مشتری مدار باشند. یکی از راه‌های افزایش تعامل با مشتریان، استفاده از فروش و بازاریابی به سبک دیجیتالی است. بازاریابی و ارتباط در دنیای مجازی با مشتریان می‌تواند موقعیت بسیار خوبی را برای کارفرمایان فراهم کند تا روز به روز ارتباطات خود را گسترده‌تر وعمیق‌تر کنند.
افزایش فروش در دنیای کسب و کارهای امروزی و به خصوص استارتاپ‌ها، وابستگی بسیار زیادی به اینترت دارد. بسیاری از کسب و کارهایی که هنوز به دنیای دیجیتال وارد نشده‌اند، نه تنها فروش خوبی ندارند، بلک میزان مشتری مدار بودن در آنها به شدت رو به افول است. راهی نداریم جز این که بپذیریم دنیای فروش و بازاریابی، پیوندی بسیار محکم با اینترنت بر قرار کرده است و اگر از آن غافل باشیم، مطمئنا ضرر خواهیم کرد.

ابزار های دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

تاثیر بازاریابی دیجیتالی بر مشتری مداری

وقتی الفبای فروش و بازاریابی را بدانیم و روی مشتریان متمرکز شویم، می‌توانیم ادعا کنیم که در مسیر مشتری مداری گام برداشته و در مسیر موفقیت هستیم. در غیر این صورت بعد از مدتی از بازار رقابت حذف خواهیم شد. حالا اگر بتوانیم مسیر تعامل با مشتریان را زودتر و بهتر پیش ببریم، مطمئنا خیلی زودتر به موفقیت دست پیدا می‌کنیم.
دیجیتال مارکتینگ یکی از روش‌هایی است که ما را در رسیدن به موفقیت و مشتری مدار بودن، پیش می‌برد. تاثیر این ابزار بر فروش و موفقیت، انکار ناپذیر بوده و نمونه‌های عینی آن را می‌توانیم در دنیا ببینیم. حتی بسیاری از هولدینگ‌های بین المللی و شرکت‌های داخلی هم از این روش برای نشان دادن مشتری مدار بودن خود استفاده می‌کنند. با انجام چند کار ساده می‌توانیم مشتری مدار بودن خود را با ابزارهای بازاریابی دیجیتال افزایش دهیم. چند نمونه از این کارهای ساده شامل موارد زیر هستند:
⦁ استفاده از پیج اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی برای جذب مشتریان
⦁ تولید محتوای دائم و همیشگی در پلتفرم‌های اجتماعی و وبسایت
⦁ طراحی کمپین‌های تبلیغاتی با ابزارهای گوگل
⦁ ارسال پیام انبوه به شکل sms یا در شبکه‌های اجتماعی برای معرفی محصول و خدمات جدید
⦁ ارتباط گیری با مشتریان از طریق crm برای تعامل و افزایش فروش

کار

تاثیر مشتری مداری بر افزایش فروش در یک کسب و کار

گام‌های حیاتی برای اجرای یک بازاریابی مشتری مدار

مشتری مداری را می‌توانیم با 3 گام ساده زیر تحت عنوان استراتژی مشتری مدار در کسب و کار خود پیاده سازی کنیم:
⦁ کسب اطلاعات کامل از مشتریان
با استفاده از نظر سنجی در شبکه‌های اجتماعی، تحقیقات بازاریابی، بررسی تعاملات با مشتریان و تحلیل نمودارها و الگوریتم‌های اینستاگرام، وبسایت و هر ابزار دیجیتال مارکتینگ دیگر، می‌توانیم اطلاعات کامل و دقیق از مشتریان و حتی رقبا بدست بیاوریم.
⦁ اضافه کردن ارزش مشتریان به هر تعامل
باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا به مشتریان ارزش بدهیم. می‌توانیم با شخصی سازی کردن ارتباطات، تولید محتوای مربوط، پیشنهاد جایزه، آموزش به مشتریان و ارائه بازخورد به نظرات و پرسش‌های مشتریان، این ارزش گذاری را ایجاد کنیم.
⦁ درگیر کردن مدیران مجموعه
این مورد می‌تواند تاثیر زیادی در مشتری مداری و بازاریابی مشتری مدار داشته باشد. باید تمامی مدیران کسب و کار اعم از بالادست و مدیران زیر دست را مجاب کنیم که در جهت حفظ ارتباط موثر با مشتریان، وقت بگذارند، آموزش دهند و برای این کار بودجه در نظر بگیرند.
سخن پایانی
مشتری مداری را می‌توانیم حاصل ارتباطات موثر و همیشگی با مشتریان بدانیم. دستیابی به این عامل موفقیت می‌تواند سلامت و حیات یک کسب و کار را تضمین کند. با استفاده از ابزارهای به روز و مدرن دیجیتال مارکتینگ می‌توانیم کسب و کار خود را با حفظ مشتریان و نرخ تبدیل بالا، حفظ کنیم.

مهدی محمدابراهیمی

چطور بود به نظرت؟ خوب، بد، معمولی؟

بزن روی ستاره اگر می خوای امتیاز بدی

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد 0

نوشته‌های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها