تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی

 اولین بار چطور با تبلیغات اینترنتی آشنا شدید؟ کدام یک از تبلیغات در اینترنت بر تصمیمات شما تاثیر گذاشته و باعث شده تصمیماتتان را تغییر دهید؟ دنیای امروز دنیای اینترنت و خدمات غیرحضوری است. به همین علت تبلیغات آنلاین در فضای مجازی و در بستر اینترنت گسترش پیدا کرده اند. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید امروزه کسب و کارهایی که بدون تبلیغات آنلاین فعالیت می کنند، رشد چندانی نخواهند داشت و مشتریانشان محدود باقی می ماند. در ادامه شما را با هر آنچه که لازم است در خصوص تبلیغات آنلاین بدانید آشنا خواهیم کرد تا کسب و کار خود را وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ کنید.

منظور از تبلیغات اینترنتی چیست؟

در ابتدا بهتر است تا به طور کامل با مفهوم تبلیغات اینترنتی آشنا شوید. به بیان ساده و قابل فهم، تبلیغات اینترنتی یا آنلاین تبلیغاتی هستند که در بستر اینترنت انجام می شوند. هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آگاهی، علاقه مندی، معرفی محصول و… در فضای اینترنت انجام شود، نوعی تبلیغات به حساب می آید و می تواند بر ذهن و افکار مخاطبان تاثیر بگذارد. کسب و کارهای مختلف برای شناساندن حیطه فعالیت و یا محصولشان به مشتریان و مخاطبان، از روش های مختلفی استفاده می کنند. به عنوان مثال انتشار محتوای ویدیویی، تصویری، متنی، پادکست های صوتی و… همگی به نوعی می توانند در لیست شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین قرار بگیرند.
خوب است تا بدانید امروزه انجام تبلیغات در اینترنت جزو یکی از موثرترین راهکارها برای افزایش درآمد و جذب مشتری به حساب می آید. تبلیغات الکترونیکی یا همان اینترنتی انواع مختلفی دارند. همین موضوع موجب شده تا صاحبین کسب و کار بتوانند از طریق پلتفرم های مختلف، مشتریان و مخاطبان خود را شناسایی کنند و مورد هدف قرار دهند. در صورتی که می خواهید تبلیغات در اینترنت موثر و هدفمند باشد، باید اطلاعات کاملی در خصوص انواع روش های تبلیغات در اینترنت کسب کنید.

اهمیت تبلیغات اینترنتی چیست و چرا ضرورت دارد؟

آیا تا به حال این سوال را از خودتان پرسیده اید که تبلیغات اینترنتی چه اهمیتی دارند؟ با یک نگاه ساده به دور و اطرافتان متوجه می شوید که مردم تا چه اندازه از گوشی موبایل، کامپیوتر، تبلت و سایر دستگاه های دیجیتال استفاده می کنند. جالب تر اینکه تمامی اقشار جامعه حتی کودکان و سالمندان نیز کم و بیش از دستگاه های الکترونیکی استفاده می کنند. این موضوع موجب شده تا صاحبین کسب و کار برای معرفی محصولات یا خدمات خود به مشتریان، از اینترنت و فضای مجازی استفاده کنند. تفاوتی ندارد که شما صاحب یک کسب و کار یا بیزینس آنلاین باشید یا آفلاین؛ در هر صورت مشتریان و مخاطبان برای جستجوی محصولات یا خدمات مورد نظرشان از پلتفرم های مجازی استفاده می کنند. حتی امروزه بسیاری از آموزش ها و تدریس ها از طریق فضای مجازی و اینترنت اتفاق می افتد.
با توجه به این موضوع لازم است تا بگوییم مردم برای پیدا کردن محصول یا خدمات مورد نظرشان از طریق اینترنت اقدام می کنند و دیگر توجه خاصی به تبلیغات سنتی نشان نمی دهند. در نتیجه شما نیز باید مطابق نیاز و خواسته جامعه پیش بروید و در بستر اینترنت تبلیغات کسب و کار و بیزینستان را انجام دهید تا دیده و شنیده شوید.
تبلیغات دیجیتال

انجام تبلیغات الکترونیکی یا اینترنتی چه مزایایی دارد؟

ار تمایل مردم به دیدن تبلیغات اینترنتی را یک فاکتور جدا در نظر بگیریم، تبلیغات اینترنتی مزایای متعددی را به همراه دارد. در گذشته صاحبین کسب و کارهای بزرگ معتقد بودند اگر 100 تومان درآمد داشته باشیم باید 90 تومان آن را صرف تبلیغات کنیم تا دیده و شنیده شویم. امروزه فضای مجازی و اینترنت زمینه ای را برای شما فراهم کرده تا هم بهتر دیده و شناخته شوید و هم هزینه کمتری را صرف امور تبلیغاتی کنید. در اینجا به یک سری از مزایای تبلیغات در اینترنت اشاره می کنیم تا با آنها آشنا شوید.

دسترسی به بازار هدف بزرگتر

یکی از مهمترین مزایای تبلیغات اینترنتی، دسترسی به جامعه مخاطب بزرگتر و بدون محدودیت است. زمانی که شما از تبلیغات در اینترنت استفاده می کنید، هیچ محدودیت جغرافیایی برایتان وجود ندارد و می توانید تبلیغاتتان را به بازار هدف بزرگتر، حتی در سطح جهانی ارائه دهید. در تبلیغات آفلاین یا سنتی این قابلیت وجود ندارد. به طور مثال زمانی که شما در یکی از بزرگراه های شهر، بیلبورد تبلیغاتی نصب می کنید، تنها کسانی آن بیلبورد و تبلیغات را می بینند که از آن مسیر عبور می کنند. در نتیجه تبلیغات شما فقط یک گروه محدودی را مورد هدف قرار می دهد. در تبلیغات اینترنتی می توانید به سادگی از هر نقطه ای که هستید، کاربران و مخاطبان در هر جای کشور یا حتی دنیا را مورد هدف قرار دهید و محصولات و خدماتتان را به آنها معرفی کنید.

پایین بودن هزینه

همانطور که می دانید تبلیغات به شیوه سنتی هزینه های بالایی را به دنبال دارند. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از کسب و کارها توانایی انجام تبلیغات موثر را نداشته باشند. تبلیغات در فضای مجازی و اینترنت معمولا یا بدون هزینه است و یا هزینه بسیار کمی را شامل می شود. این یکی دیگر از ویژگی هایی است که باعث می شود صاحبین کسب و کار و بیزینس ها بتوانند هدفمندتر و موثرتر تبلیغات مرتبط با کسب و کار خود را انجام دهند.

اثرگذاری طولانی مدت

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید تبلیغات اینترنتی با اثرگذاری طولانی مدتی همراه است. شما در تبلیغات الکترونیکی یا اینترنتی گروه گسترده ای از کاربران و مخاطبان را مورد هدف قرار می دهید. از طرفی تبلیغات شما روی پلتفرم های مجازی باقی می مانند و توسط مخاطبان دست به دست می شوند. در حقیقت مخاطبان شما این تبلیغات را برای یکدیگر ارسال می کنند. این موضوع موجب می شود تا تبلیغاتی که در فضای مجازی و در بستر اینترنت انجام می دهید، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

قابلیت ارزیابی

تصور کنید که یک بیلبورد تبلیغاتی در یکی از پرترددترین بزرگراه های شهرتان نصب کرده اید. حتی ممکن است تعداد بالایی تراکت تبلیغاتی چاپ و پخش کرده باشید. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چطور می توانید میزان بازدید یا تاثیرگذاری تبلیغاتتان را ارزیابی کنید؟ در حقیقت شما پس از انجام تبلیغات به شیوه سنتی، اطلاعات محدودی در خصوص میزان بازدید و میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان خواهید داشت. در تبلیغات آنلاین می توانید رفتار مخاطبان، میزان بازدید و سایر اطلاعات مهم دیگر را به صورت دقیق و جزئی مورد بررسی قرار دهید.
این ویژگی باعث می شود تا تبلیغات شما در مراحل بعدی هدفمندتر باشد و بر اساس نیاز و گرایش مخاطبان طراحی شود. خوب است تا بدانید در بسیاری از تبلیغات اینترنتی این امکان برایتان فراهم می شود که به اطلاعات مشتریان خود از جمله تحصیلات، جنسیت، محل زندگی و… دسترسی پیدا کنید.

سریع و آسان

تبلیغات اینترنتی بین صاحبین کسب و کارها بسیار محبوب و پرطرفدار است؛ آیا می دانید چرا؟ ضمن تمام مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، انجام این تبلیغات در سریع ترین زمان ممکن و به آسانی صورت می گیرد؛ خصوصا در این شرایط که هوش مصنوعی مانند یک ابزار همه فن حریف عمل می کند و در زمینه تبلیغات در اینترنت بهترین راهنما و مشاور افراد خواهد بود. در روش های بازاریابی سنتی، طراحی و اجرای تبلیغات بسیار زمان بر بود و چالش های متعددی را به دنبال داشت. امروزه اینترنت بستری را برای افراد فراهم کرده که بتوانند در آن به سادگی و با سرعت بالا تبلیغاتشان را انجام دهند.

امکان برقراری تعامل با کاربران

یکی دیگر از مهمترین مزایای تبلیغات اینترنتی، امکان برقراری تعامل با کاربران است. همه ما به خوبی می دانیم که هدف اصلی از انجام تبلیغات، دستیابی به نظرات و خواسته های کاربران است. با انجام تبلیغات اینترنتی زمینه مناسبی برای برقراری تعامل با کاربران برایتان فراهم می شود. شما می توانید از طریق لایک ها، کامنت ها، سوالات و… ارتباط سریع و مستقیمی با کاربران داشته باشید. در نتیجه قادر به درک بهتر دغدغه ها، علایق، نگرانی ها، نظرات کاربران و… خواهید بود.

آشنایی با انواع روش های تبلیغات اینترنتی

حال که با مزایای تبلیغات اینترنتی آشنا شدید، قطعا می خواهید انواع روش های آن را نیز بشناسید. قبل از هر چیز بهتر است تا این موضوع را در نظر داشته باشید که با توجه به کسب و کار و بیزینسی که دارید، باید بستر آنلاین مناسبی را برای تبلیغاتتان انتخاب کنید. تبلیغات در صورتی هدفمند و موثر واقع می شوند که در بستر مناسبی اجرا شوند. در ادامه با انواع روش های تبلیغات در اینترنت آشنا خواهید شد تا بدانید که کدام یک برای کسب و کار و بیزینس شما مناسب تر هستند.

تبلیغات در اینترنت از طریق شبکه های اجتماعی

یکی از رایج ترین و پربازدیدترین انواع تبلیغات اینترنتی در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، فیس بوک، ایکس و… تقریبا به یک بخش اجتناب ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده اند. بنابراین به سادگی و به راحتی می توان مخاطبان را در این شبکه ها مورد هدف قرار داد. میلیون ها نفر روزانه از سراسر جهان در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند و به محتواهایی که درون این فضا قرار می گیرند، توجه می کنند.
دسترسی آسان و سریع به انواع شبکه های اجتماعی باعث شده تا مردم برای برطرف کردن نیازهایشان و یا خرید محصول مورد نظرشان سراغ شبکه های اجتماعی بروند. انتشار محتوای مناسب در شبکه های اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که اگر به آن توجه کنید، قطعا با نتایج فوق العاده ای روبرو خواهید شد. تبلیغات اینترنتی در شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد تا مشتریان حقیقی کسب و کار خود را بشناسید و مطابق خواسته، علایق و نظرات آنها فعالیت کنید. از طرفی این فضا موجب می شود تا با مشتریانتان به طور مستقیم در ارتباط باشید و عملکردتان در تبلیغات را مستقیما ارزیابی کنید. استفاده از شبکه های اجتماعی برای انجام تبلیغات کسب و کارها یکی از بهترین شیوه های تبلیغات آنلاین است.
لایک، کامنت ها، میزان اشتراک گذاری و… همگی از جمله رفتارهای مشتریان شما به حساب می آیند که می توانید با ارزیابی آنها به اطلاعات مهمی در خصوص مشتریانتان دست پیدا کنید. از طرفی شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهند تا مخاطبان بسیار زیادی را مورد هدف قرار دهید. در نتیجه کسب و کار شما به تمام اقشار جامعه معرفی خواهد شد که این از هر نظر برای شما خوب و مفید است.

تبلیغات کلیکی و بنری

یکی دیگر از شیوه های تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی و تبلیغات بنری است. اگر توجه کرده باشید در قسمت بالایی بسیاری از وب سایت ها تصاویر و یا فیلم هایی در کادر مستطیلی شکل نمایش داده می شوند. این کادرها که حاوی محتوای تبلیغاتی هستند هم باعث افزایش ترافیک سایت می شوند و هم تاثیرات چشمگیری بر مخاطبان و کاربران دارند. این تبلیغات به گونه ای طراحی و اجرا می شوند که کاربران و مخاطبان ترغیب به بررسی آنها شوند. امروزه بسیاری از وب سایت های معتبر و پربازدید تبلیغات بنری انجام می دهند.
یکی دیگر از تبلیغاتی که در اینترنت بسیار هدفمند و موثر واقع می شود، تبلیغات کلیکی است. در تبلیغات کلیکی تنها گروه خاصی از کاربران و مخاطبان مورد هدف قرار می گیرند. لازم به ذکر است تا به این موضوع اشاره داشته باشیم که این تبلیغات تنها به گروه خاصی از مشتریان و کاربران نمایش داده می شود. آیا می دانید به چه علت؟ معمولا تبلیغات کلیکی هزینه هایی را در بر دارد. در نتیجه برای افزایش نرخ سودآوری، مخاطبان و کاربران مورد هدف کسب و کار و برند انتخاب می شوند تا این تبلیغات برای آنها نمایش داده شود. در حقیقت تبلیغات کلیکی برای کسانی به نمایش گذاشته می شود که تا حد بالایی به استفاده از خدمات و یا خرید محصول مورد نظر علاقه مند باشند.
هم تبلیغات کلیکی و هم تبلیغات بنری قابلیت اندازه گیری دارند. این ویژگی موجب شده تا این شیوه از تبلیغات اینترنتی به صاحبین کسب و کارها امکان ارزیابی فوری را دهند. در واقع این قابلیت نوعی ابزار قدرتمند برای صاحبین مشاغل و کسب و کارها به حساب می آید که باعث می شود آنها به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند و یا نرخ فروششان را افزایش دهند.

تبلیغات در یوتیوب ادز و گوگل ادز

اگر برای تبلیغات اینترنتی به دنبال محبوب ترین پلتفرم ها هستید، هرگز یوتیوب و گوگل را از دست ندهید. ایجاد کمپین های تبلیغاتی هدفمند در این دو پلتفرم باعث می شود تا مخاطبان و کاربران دسترسی بهتر و آسان تری به تبلیغات داشته باشند. مدل تبلیغات اینترنتی در یوتیوب ادز به این صورت است که در کنار فیلم ها ظاهر می شوند. این تبلیغات در برخی مواقع قابلیت حذف دارند و در برخی مواقع دیگر این قابلیت وجود ندارد. قطعا چنین تبلیغاتی نظر و توجه مخاطبان را به خودش جلب می کند و باعث افزایش نرخ فروش می شود. پس از مشاهده تبلیغات اینترنتی در یوتیوب ادز، کاربران معمولا کلیک انجام می دهند و به سایت مورد نظر هدایت می شوند. معمولا در چنین شرایطی خرید و یا استفاده از خدمات اتفاق می افتد.
یکی دیگر از شیوه های تبلیغات در اینترنت، تبلیغات در گوگل ادز است. تبلیغات در گوگل ادز مبتنی بر متن هستند. به همین علت معمولا در نتایج و پیشنهادات برتر گوگل ظاهر می شوند. حتما برایتان جالب است تا با مدل تبلیغاتی در گوگل ادز بیشتر آشنا شوید. زمانی که کاربران عبارت خاصی را در گوگل جستجو می کنند، یک سری سایت ها که از نظر سئو و تولید محتوا قوی تر هستند، در نتایج ابتدایی و در صفحات اول گوگل برای کاربران به نمایش گذاشته می شوند. قطعا سایتی که نتیجه اول باشد در مقایسه با سایتی که در نتیجه بیستم است، شانس بیشتری برای کلیک و نمایش دادن به مخاطبان دارد. حال می پرسید نقل گوگل ادز در اینجا چیست؟ شما می توانید با صرف هزینه، وب سایتتان را به لینک ها و نتایج اول گوگل هدایت کنید. انجام تبلیغات در گوگل به کاربران این اجازه را می دهند تا به وب سایت هایی که مورد هدفشان است در سراسر دنیا دسترسی پیدا کنند.
به طور کلی پلتفرم یوتیوب و گوگل جزو پلتفرم های محبوبی هستند که آگاهی از برند و افزایش فروش معمولا در این فضاها اتفاق می افتد. بنابراین می توانید از مدل تبلیغاتی گوگل و یوتیوب به عنوان سکوی پرتاب کسب و کار خود استفاده کنید.

تبلیغات اپلیکیشنی یا تبلیغات موبایلی

نوع دیگر از تبلیغات آنلاین، تبلیغات در اپلیکیشن ها یا تبلیغات موبایلی است. همانطور که از نامش پیداست تبلیغات اپلیکیشنی نوعی تبلیغات درون برنامه ای است که در فضای موبایل اپلیکیشن ها انجام می شود تا نظر و توجه مخاطبان را به خوبی جلب کند. در حقیقت تبلیغات اپلیکیشنی مشابه تبلیغات بنری هستند؛ با این تفاوت که تبلیغات بنری در وب سایت ها برای مخاطبان و کاربران به نمایش گذاشته می شود، اما تبلیغات موبایلی یا اپلیکیشنی درون برنامه ها مخاطب و کاربران را مورد هدف قرار می دهد. شایان ذکر است تا به این موضوع اشاره داشته باشیم که تبلیغات اپلیکیشنی یا درون برنامه ای رشد و پیشرفت چشمگیری طی سال های گذشته داشته است.

پوش نوتیفیکیشن

نوع دیگری از تبلیغات اینترنتی، پوش نوتیفیکیشن ها هستند. در این نوع از تبلیغات اینترنتی تمامی خبرها، فروش های ویژه، انواع جشنواره ها و… از طریق نوتیفیکیشن به مخاطبان و کاربران اعلام می شود. زمان ارسال پوش نوتیفیکیشن ها و نوع نوتیفیکیشن بسیار مهم است؛ زیرا در صورتی که اصول و استانداردهای لازم در آن به کار نرفته باشد با نتیجه معکوس همراه است.

ایمیل مارکتینگ

حتما برای شما هم این اتفاق بارها و بارها پیش آمده است که در صندوق ایمیلتان تعداد زیادی از پیام ها و آگهی های تبلیغاتی وجود دارد. ایمیل مارکتینگ جزو یکی از روش های نوین بازاریابی اینترنتی به حساب می آید که در آن پیام ها و آگهی های تبلیغاتی صرفا برای بازار هدف مشخصی ارسال می شود. در صورتی که مخاطبان و کاربران صندوق ایمیلشان را بررسی کنند، این تبلیغات بسیار موثر خواهد بود. البته باید اطلاعات کاملی در این خصوص به دست آورید که آیا مخاطبان شما به چک کردن صندوق ایمیلشان علاقه ای نشان می دهند یا خیر. در صورتی که تمایلی نداشته باشند، بهتر است تا از سایر پلتفرم ها برای انجام تبلیغات استفاده کنید.

چطور بهترین شیوه تبلیغات در اینترنت را انتخاب کنیم؟

حالا که با لیست محبوب ترین و پرطرفدارترین انواع تبلیغات اینترنتی آشنا شدید، قطعا این سوال برایتان به وجود می آید که چطور بهترین شیوه تبلیغات در اینترنت را پیدا کنیم؟ قبل از هر چیز بهتر است تا این را بدانید که هیچ کس بد یا خوب کارتان را به شما نمی گوید. در حقیقت هیچ قطعیتی وجود ندارد که شما به پیروی از آن بتوانید بهترین شیوه تبلیغات در اینترنت را پیدا کنید. بهترین مشاور شما برای انجام تبلیغات اینترنتی، مخاطبان و کاربران کسب و کارتان هستند.
شما می توانید به سادگی با تجزیه و آنالیز رفتار مخاطبان و کاربران، بهترین پلتفرم را برای اجرای تبلیغات پیدا کنید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که مشاور دیجیتال مارکتینگ فردی متخصص و باتجربه است که شما را در این زمینه به خوبی راهنمایی می کند؛ اما مخاطبان و کاربران نیز می توانند سرنخ های اصلی را به شما بدهند. بسیاری از تبلیغات اینترنتی هزینه هایی را در بر دارند. شما تنها زمانی باید این هزینه ها را صرف تبلیغات کنید که بدانید مخاطبان و کاربران در پلتفرم های انتخابی تان، فعالیت دارند. به عنوان مثال اگر کاربران برای استفاده از محصولات و یا خدمات شما در گوگل سرچ می کنند، بهتر است تا تبلیغات را در همین پلتفرم اجرا کنید. بدین ترتیب زمان و هزینه خود را در مسیر درست صرف کرده اید.
تقریبا باید بگوییم امروزه بسیاری از مشاغل همزمان در چندین پلتفرم آنلاین و مجازی فعالیت مستمر دارند و تبلیغات انجام می دهند. این موضوع نیز گزینه و انتخاب خوبی است تا بتوانید مخاطبان بیشتری را مورد هدف قرار دهید. با توجه به تمامی مواردی که به آنها اشاره کردیم می توانید از تخصص مشاور دیجیتال مارکتینگ و الگوی رفتاری مشتریان و کاربران استفاده کنید تا بهترین شیوه تبلیغاتی برای کسب و کارتان را انتخاب نمایید.

اهمیت تولید محتوا در تبلیغات آنلاین چیست؟

 

قطعا با اطلاعاتی که از مطالعه این بخش به دست آوردید حالا دیگر می دانید کدام شیوه تبلیغات اینترنتی برای کسب و کار شما مناسب تر و بهتر است. در اینجا لازم است تا به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم؛ تولید محتوای خوب و باکیفیت! حتی اگر از بهترین شیوه های تبلیغات در اینترنت استفاده کنید، در صورتی که تولید محتوای خوب و باکیفیتی پشت تبلیغاتتان نباشد، قطعا جذب مخاطب اتفاق نمی افتد. شعار تبلیغاتی، کیفیت تولید محتوا، ساخت محتواهای جذاب و ترغیب کننده و… همگی از جمله ویژگی های بسیار مهمی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید.
زمانی که تولید محتوای ضعیفی انجام دهید گویی کاری از کار پیش نبرده اید. آیا می دانید به چه علت؟ پس از اینکه مخاطبان جذب تبلیغات می شوند و به نوعی کلیک انجام می دهند، شروع کار شماست. محتوایی که تولید می کنید باید با نوع محصول یا خدماتتان هماهنگی و تناسب داشته باشد. به عنوان مثال اگر یک محصول خوراکی را تبلیغ می کنید، باید از محتواهای ویدیویی جذاب با شعار قوی استفاده کنید. همچنین زمان مناسب برای انجام این تبلیغات را نیز در نظر بگیرید. فرض کنید مخاطب یا کاربر در حال تماشای فیلم است. افراد معمولا زمانی که فیلم تماشا می کنند، تمایل بیشتری به خوردن خوراکی های خوشمزه یا تنقلات دارند. پس در اینجا می توانید با تبلیغات موثر و هدفمند، محصول خود را به مشتریان و مخاطبان معرفی کنید و نرخ فروشتان را افزایش دهید. تمامی این اتفاقات زمانی می افتند که شما تولید محتوای جذاب و قوی داشته باشید.

نحوه تشخیص مشتریان احتمالی برای تبلیغات اینترنتی هدفمند

یکی از پرچالش ترین و مهمترین سوالاتی که در ذهن اکثر صاحبین مشاغل و کسب و کارها به وجود می آید این است که چطور تشخیص دهیم مشتریان احتمالی ما در کدام بستر اینترنتی فعالیت می کنند؟ پشت هر تبلیغ موفقی، مخاطب قرار دارد! این جمله را هرگز فراموش نکنید. بنابراین باید قبل از انجام هرگونه تولید محتوا و یا تبلیغی بدانید که مشتریانتان در کدام پلتفرم ها فعالیت می کنند.
برای تشخیص مشتریان احتمالی خود می توانید از ابزارهای گوگل استفاده کنید. این ابزارها میزان سرچ ماهانه و سالانه کیوردها را در اختیار شما قرار می دهند. از طرفی می توانید از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رفتارها و تمایلات مشتریانتان کمک بگیرید. دقت داشته باشید که این ابزارها زمانی قدرتمند عمل می کنند که شما یک سری اطلاعات در مورد مشتریان خود داشته باشید. به عنوان مثال اکثر کسانی که به دنبال خرید لوازم دیجیتال و لپ تاپ هستند، در گوگل نیازهای خود را جستجو می کنند. از طرفی افراد برای خرید لباس و پوشاک بیشتر سراغ شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا کانال های تلگرامی می روند.
بنابراین برای تشخیص اینکه مشتریان هدف شما بیشتر در کدام پلتفرم های مجازی فعالیت می کنند لازم است تا از ابزارهای گوگل و هوش مصنوعی کمک بگیرید. این نکته را هم بدانید که گاهی اوقات بسیاری از مشتریان برای دریافت خدمات مد نظرشان و یا محصولاتی که نیاز دارند به طور همزمان از چندین پلتفرم آنلاین استفاده می کنند. در چنین شرایطی باید با استفاده از تخصص و تجربه مشاور دیجیتال مارکتینگ، بهترین و پربازدیدترین پلتفرم را برای اجرای تبلیغات موثر و هدفمند انتخاب کنید.

اقداماتی ضروری قبل از انجام تبلیغات اینترنتی

قطعا همه شما می خواهید که تبلیغات اینترنتی تان بیشترین تاثیر را داشته باشد. یک سری نکات وجود دارد که اگر به آنها توجه کنید، قطعا تبلیغات موثرتری خواهید داشت. این جمله را به یاد بسپارید که تبلیغات پایان کار شما نیست؛ بلکه ابتدای کارتان است. بنابراین در ابتدا باید زمینه مناسبی را فراهم کنید تا تبلیغات در اینترنت با بیشترین تاثیر همراه باشند. در ادامه به برخی از مهمترین مواردی که قبل از انجام تبلیغات الکترونیکی یا اینترنتی باید انجام دهید، اشاره خواهیم داشت.

برندسازی

مهمترین اقدامی که قبل از انجام تبلیغات در اینترنت باید انجام دهید، برند سازی است. حتما لوگو، شعار برند و تصویر ذهنی مناسبی را ایجاد کنید تا در ذهن مخاطبان باقی بماند. معمولا لوگوها و شعارهای تبلیغاتی بیشترین تاثیر را بر سمع و نظر مخاطب دارند؛ پس هرگز آنها را نادیده نگیرید.

کیفیت

اگر محصولی می فروشید یا خدماتی ارائه می دهید، حتما کیفیتی مناسب و شایسته برای آنها در نظر بگیرید. تبلیغات باید توصیف حقیقی محصول یا خدمات شما باشند تا اعتمادسازی انجام شوند. هرچقدر که تبلیغات قدرتمند و حرفه ای داشته باشید اما کیفیت کارتان پایین باشد، به همان اندازه شاهد تاثیرات منفی در کسب و کارتان خواهید بود.

مشتری مداری

یکی از بزرگترین سرمایه هایی که شما دارید، مشتریانتان هستند. به همین علت باید مشتری مداری را در راس کارتان قرار دهید. رفتار و برخورد صحیح با مشتری می تواند بهترین تبلیغ برای کار شما باشد. این را به یاد داشته باشید که 1 مشتری راضی به 10 مشتری تبدیل می شود؛ اما یک مشتری ناراضی باعث از دست دادن 10 مشتری راضی می شود. با توجه به این موضوع لازم است تا همواره به نیازها و خواسته های مشتریانتان توجه کنید.

حضور فعال و مستمر در شبکه های اجتماعی و اینترنت

زمانی که از طریق تبلیغات اینترنتی مشتریان را به بازدید از سایتتان یا سایر پلتفرم های اینترنتی که دارید دعوت می کنید در حقیقت باید فعالیت های قابل توجهی در فضای مجازی داشته باشید. تصور کنید که یک فروشگاه دارید و دائما تبلیغ می کنید که بهترین و به روزترین لباس ها را در فروشگاهتان می فروشید. زمانی که مشتریان برای بازدید از فروشگاه شما می آیند، تبلیغات و شنیده هایشان را با آنچه که می بینند، قضاوت می کنند. هرچقدر هم که لباس های زیبا برای فروش داشته باشید، باز هم مشتریان به دکور و دیزاین فروشگاهتان توجه می کنند. اگر این دو با هم هماهنگ نباشند، قطعا باعث کاهش نرخ فروش می شوند.
در فروشگاه مجازی یا اینترنتی نیز این موضوع صدق می کند. زمانی که دیزاین سایت، طراحی پیج و همچنین فعالیت های شما در بستر آنلاین مناسب و حرفه ای نباشد، مشتری ترجیح می دهد از رقبای شما خرید کند.

آنالیز و تحلیل داده ها

بهترین کاری که قبل از انجام تبلیغات اینترنتی می توانید انجام دهید، آنالیز و تحلیل داده ها است. اطلاعاتی که از مشتریانتان را دارید بررسی کنید و ببینید که کدام قسمت کسب و کار شما برای مشتریان و کاربران جذاب تر است. بهتر است تا روی نقاط قوتتان تمرکز کنید و آنها را تقویت نمایید. از طرفی الگوهای منفی و نقاط ضعف را از بین ببرید تا قدرتمندتر و حرفه ای تر باشید.

اهمیت تبلیغات اینترنتی تخصصی و حرفه ای چیست؟

تا به اینجا متوجه شدید که تبلیغات اینترنتی چیست و چرا اهمیت دارد. شاید این سوال برایتان مطرح شود که چرا تاکید ما بر این است که تبلیغات و خدمات تخصصی و حرفه ای به مشتریان خود ارائه دهید. برای درک بهتر این مسئله بهتر است تا مثالی را برایتان ذکر کنیم. تصور کنید که یک مشتری قصد خرید لوازم خانگی را دارد و به بازار و بورس لوازم خانگی در شهر خود مراجعه می کند. از دید شما این مشتری تا چه اندازه می تواند زمان صرف کند تا مقایسه بین کیفیت، قیمت، مشتری مداری و… را انجام دهد؟ از طرفی اگر تمامی مغازه های بازار را هم بررسی کند، باز هم این بررسی ها محدود به منطقه جغرافیایی هستند و نمی تواند تمام فروشگاه های کشور را مورد ارزیابی قرار دهد.
حال تصور کنید مشتری از طریق تبلیغات اینترنتی برای خرید لوازم خانگی اقدام می کند، چقدر زمان لازم دارد تا وب سایت های مختلف را بررسی کند؟ قطعا بدون اینکه نیاز به طی کردن مسیر یا ماندن در ترافیک یا صرف انرژی بالا داشته باشد، می تواند با چند کلیک ساده، مقایسه را انجام دهد. در حقیقت هدف ما از ذکر این مثال این بود که شما زمانی که در فضای مجازی و اینترنتی فعالیت می کنید، رقبای سرسخت تری دارید. از طرفی مشتریان شما را با سایر رقبایتان مقایسه می کنند و این کار به سادگی انجام می شود. در نتیجه باید تبلیغات اینترنتی حرفه ای و تخصصی داشته باشید. از طرفی کیفیت و مزایای رقابتی را برای کسب و کار و بیزینستان در نظر بگیرید که با استفاده از آنها مخاطبان به سمت کسب و کارتان جذب شوند.

رازهای موفقیت در تبلیغات اینترنتی

برای موفقیت بیشتر در تبلیغات اینترنتی می توانید از یک سری نکات و استراتژی های اصولی استفاده کنید. برای تعیین استراتژی ها و همچنین افزایش درصد موفقیت در تبلیغات اینترنتی به نکات و موارد زیر توجه داشته باشید.

نیازهای مخاطبتان را شناسایی کنید

زمانی می توانید تبلیغات اینترنتی هدفمند و موفق داشته باشید که به طور کامل نیازهای مخاطبان تان را شناسایی کنید. چالش هایی که برای آنها به وجود آمده است، نیازهای احساسی، نقاط درد و… از جمله موارد مهمی هستند که سرنخ تبلیغات موفق را به شما می دهند. به یاد داشته باشید درگیر کردن احساسات مخاطبان، تاثیرگذاری بالایی در موفقیت تبلیغات دارد.

هدف را تعیین کنید

قبل از انجام تبلیغات در اینترنت می بایست هدف را تعیین کنید. هدف شما از انجام تبلیغات چیست؟ آیا می خواهید برندسازی کنید یا فروشتان را افزایش دهید؟ آیا به دنبال افزایش ترافیک هستید یا می خواهید مخاطبان تغییرات جدید کسب و کارتان را ببینند و بشنوند؟ در حقیقت هر یک از این اهداف، استراتژی های تبلیغاتی مختص خودشان را دارند.

سناریو جذاب برای تبلیغات در نظر بگیرید

اگر سناریو تبلیغاتی شما جذاب و متفاوت باشد، قطعا تبلیغاتی موفق و موثر را تجربه خواهید کرد. فضای رقابتی در تبلیغات اینترنتی بسیار سنگین است. بنابراین باید سناریو و محتوایی را برای تبلیغ ارائه دهید که جذاب و متفاوت باشد.

هزینه تبلیغات اینترنتی

هزینه تبلیغات اینترنتی با توجه به نوع تبلیغ و پلتفرمی که انتخاب می کنید، متفاوت است. بنابراین نمی توان نرخ دقیق و یکسانی را برای این نوع تبلیغات ارائه داد. به طور کلی هزینه تبلیغات در گوگل ادز یا شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام با هر کلیک روی تبلیغ محاسبه می شود. قیمت و نرخ کلیک به پلتفرمی بستگی دارد که در آن تبلیغ را انجام می دهید.
از طرفی ممکن است به ازای تعداد نمایش تبلیغ، از شما هزینه دریافت شود. به طور مثال برای هر 1000 بار نمایش تبلیغ اینترنتی شما، N تومان هزینه دریافت خواهد شد این شیوه محاسبه در پلتفرم هایی مانند یوتیوب و اینستاگرام رایج است. به طور کلی عوامل زیر جزو عوامل موثر بر قیمت و هزینه تبلیغات در اینترنت هستند:
⦁ نوع پلتفرم تبلیغاتی
⦁ هدف گیری مخاطبان
⦁ میزان رقابت و چالش در حوزه کسب و کار
⦁ کیفیت تبلیغات

سخن پایانی

تبلیغات اینترنتی بخش اجتناب ناپذیری از کسب و کارها هستند که انجام آنها در دنیا امروز ضرورت دارد. همانطور که در این بخش به بررسی کامل این موضوع پرداختیم، شیوه های مختلفی برای تبلیغات اینترنتی وجود دارد که باید بر اساس نیاز و اهداف مخاطبان و کاربران از آنها استفاده کنید. شما می توانید با رعایت نکات و مواردی که در این بخش به آنها اشاره شد و همچنین مشورت با متخصص دیجیتال مارکتینگ، بهترین شیوه تبلیغات اینترنتی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید. در نهایت باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که قدرت یک کسب و کار و بیزینس به تبلیغات موثر و هدفمندی است که در فضای مجازی انجام می دهد. بنابراین تاثیر این تبلیغات را دست کم نگیرید و حتما از تبلیغات اینترنتی مناسب و هدفمند برای رشد و پیشرفت در کسب و کارتان استفاده کنید.
نویسنده: فاطمه قنبری

چطور بود به نظرت؟ خوب، بد، معمولی؟

بزن روی ستاره اگر می خوای امتیاز بدی

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد 0

نوشته‌های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها