تبلیغات اینترنتی موثر برای کسب و کار
در این مطلب جدید از سایت پاسارگاد کسب، سایت تبلیغات مشاغل به موضوع تبلیغات اینترنتی موثر برای کسب و کار به تفصیل توضیح داده می شود.
تبلیغات اینترنتی یکی از فعالیت هایی است که می تواند باعث بالا بردن میزان فروش یک کسب و کار شود. افزایش فروش می تواند باعث افزایش دارایی شود و افزایش دارایی موجب افزایش رفاه. البته این موضوع ها لزوماً برای هر فردی مطرح نیست. نحوه کسب رفاه در افراد می تواند متفاوت باشد. تبلیغات اینترنتی انواع مختلفی دارد. برخی از آنها می توانند کم هزینه تر باشند و برخی هزینه ی بیشتری داشته باشد. تبلیغات اینترنتی موثر می تواند باعث رشد یک کسب و کار شود در حالی که تبلیغات اینترنتی بد می تواند باعث اتلاف وقت، هزینه و کارایی نیروی انسانی شود. مهم نیست کسب و کار چقدر بزرگ باشد، تبلیغ موثر تبلیغ موثر است و تبلیغ بد تبلیغ بد است. در این پست هم مثال هایی از تبلیغ نامناسب و هم تبلیغ مناسب و موثر زده می شود و راه هایی برای داشتن تبلیغات اینترنتی موثر برای کسب و کار گفته می شود.
۱. تبلیغات بد چگونه موجب هدر دادن سرمایه کسب و کار می شود؟
فرض کنید فردی برای یک آرایشگاه مردانه در شهر تهران برای تبلیغ به یک صفحه در یک شبکه ی اجتماعی مطرح، پیام می دهد. این صفحه در حوزه ی طنز فعالیت می کند و ۹۹ درصد دنبال کننده هایش خانم است. صاحب صفحه یک لیست شامل نرخ تبلیغات برای آرایشگاه می فرستد. آرایشگاه بعد از دیدن نرخ و واریز مبلغ تبلیغ خود را می فرستد تا در این صفحه ی طنز منتشر شود. تبلیغ منتشر می شود و ده ها نفر آن را می بینند، لایک می کنند و کامنت می گذارند اما حتی یک نفر مشتری پیدا نمی شود! مخاطبان هدف این آرایشگاه مردانه خانم ها نبودند و اشتباه این آرایشگاه باعث شد هزینه ی او از بین برود!
این یک نمونه است. اگر تبلیغی باعث بازدهی کافی نشود چرا انجام شود؟ اگر می خواهید تبلیغ کنید باید ببینید جایی که می خواهید تبلیغ کنید آیا مناسب تبلیغات حوزه فعالیت شما است یا خیر. تبلیغ اگر در جای درست و خوب انجام شود و حساب شده و منطقی انجام گردد نه تنها بد نیست بلکه می تواند باعث افزایش دارایی شود. البته همیشه هدف لزوماً جذب مشتری نیست. مثلاً ممکن است شخصی به دنبال آگاهی مردم نسبت به برند تازه تاسیس خود باشد. در ادامه به این موضوع پرداخته می شود.
۲. تبلیغات موثر برای آگاهی از برند
همان طور که مطرح شد هدف همیشه فروش نیست. شاید شخصی بخواهد کاری کند که مردم نسبت به محصول یا خدمت او شناخت پیدا کنند یا نسبت به کسب و کاری که دارد فعالیت می کند یا می خواهد فعالیت کند یا در آینده فعالیت می کند. تبلیغات موثر برای آگاهی از برند باز هم مستلزم بررسی جایی است که تبلیغ انجام می شود. در مورد تبلیغات موثر برای آگاهی از برند چند مثال می زنم:
فردی دارای شرکت ساخت نوشابه است. این فرد هنوز محصول خود را عرضه نکرده اما می خواهد آن را عرضه کند. به یک آژانس تبلیغاتی مراجعه می کند و از آن می خواهد یک ویدیوی تبلیغاتی بسازد که در آن به شکل جذاب و حرفه ای به نوشابه ای اشاره می شود که در آینده عرضه می شود و بسیار خوشمزه به نظر می رسد. آژانس تبلیغاتی ویدیو را ضبط می کند و شرکت ساخت نوشابه آن را در صفحه های مناسب برای انتشار، منتشر می کند و چند ماه قبل از عرضه نوشابه مردم زیادی مدام این تبلیغ را می بینند و در ذهن شان به یاد دارند. وقتی نوشابه عرضه می شود حالا که نوشابه و شرکت نوشابه در ذهن شکل گرفته نوشابه فروش زیادی را تجربه می کند. شرکت ساخت نوشابه موفق شد با برندسازی خوب و در ذهن جا انداختن محصول خود پول زیادی را بدست آورد و فعالیت شرکتش را گسترش دهد.
فرد فرضی دیگری در حوزه ی چاپ عکس فعالیت دارد. او فروش خوبی دارد اما می خواهد کاری کند آدم های بیشتری برندش را بشناسند و معروف تر شود. هدفش افزایش فروش نیست فقط شناساندن بیشتر است. با ده بلاگر قرارداد می بندد که نام کسب و کار و حوزه ی فعالیت کسب و کارش را به شکل جذابی در هر ویدیویی که منتشر می کنند بگویند. چاپ عکس آنلاین با مزایایی جذاب. قرارداد به این نحو است که بلاگرها هر هفته ۳ ویدیو به مدت ۶ ماه باید بگذارند و این موارد را هر بار به شکل متفاوتی بگویند. آنها این کار را انجام می دهند و کسب و کاری که در حوزه ی چاپ عکس آنلاین فعال است بسیار معروف تر می شود.
اینکه چرا یک کسب و کار دنبال تبلیغات موثر برای آگاهی از برند می تواند باشد می تواند پاسخ های متفاوتی داشته باشد. لزوماً هدف همه ی انسان ها یکسان نیست. کسب و کارهای مختلفی در سراسر جهان سالانه صد ها دلار ممکن است هزینه کنند تا برند شان بیشتر شناخته و دیده شود. آگاهی از برند می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. ممکن است کسی فکر کند تبلیغ موثر برای آگاهی از برند پول دور انداختن است. این تفکری است که ممکن است عده ای از افراد داشته باشند.
من این طور فکر نمی کنم. می توان توجه داشت که تبلیغ موثر برای یک برند به میزان هزینه لزوماً بستگی ندارد ممکن است کسی با مبلغ پایین یا حتی بدون هزینه تبلیغ موثری انجام دهد. تبلیغ جذاب بهتر از تبلیغ غیر جذاب برای آگاهی از برند است. پس می توان به این موضوع اهمیت داد و به جای ساخت یک تبلیغ سرد که جذابیتی ندارد با استفاده از روش یا روش های مناسب تبلیغ جذابی داشت. فرض کنید وارد یک سایت خرید لوازم آرایش شده اید که نوشته: فروش ریمل، برای خرید تماس بگیرید. وارد سایت دیگری شده اید و نوشته: فروش ریملی که انگار وقتی استفاده می شود صورت شما می درخشد! فقط x تومان! برای خرید تماس بگیرید.
به نظر شما کدام یک بهتر است؟ اولی یا دومی؟ شاید دومی برای عده ای جذابیت داشته باشد. شاید هم حتی برای همه ی مخاطبان هدف!
۳. تبلیغات ویدیویی موثر جذاب
امروزه ویدیو ها یکی از بهترین چیزهایی هستند که می توانند نمایانگر کالاها و خدمات باشند. ویدیو های جذاب پتانسیل دیده شدن و افزایش فروش دارند. اگر می خواهید تبلیغ موثری کنید یکی از راه ها تبلیغات ویدیویی جذاب است. می توانید به سایت یوتیوب بروید و ببینید چقدر تبلیغات ویدیویی رواج دارد. یکی از راه های جذاب کردن ویدیوی تبلیغاتی استفاده از ادیت است. شاید نیاز باشد که اگر می خواهید ادیت خوبی برای ویدیوی تبلیغاتی تان بزنید وقت قابل توجهی را صرف آن کنید.
این زمانی که گذاشته می شود ممکن است معقول باشد اگر شما را به هدف درستتان برساند. ممکن است ادیت یک ویدیویی جذاب ساعت ها زمان ببرد. البته این لزوماً نیست. شاید حتی نیم ساعت زمان برای ادیت کردن ویدیو بتواند یک ویدیوی تبلیغاتی جذاب بسازد. اصلاً نیازی نیست که حتماً از کامپیوتر برای ادیت زدن استفاده کنید اگر می خواهید این کار را انجام دهید. امروزه موبایل ها این امکان را دارند که ویدیو ها را ادیت کنند. شاید فکر کنید که با موبایل نمی توان ویدیوی جذاب ساخت. اما ویدیو های مختلفی ساخته شده که جذاب هم بوده اند. در موبایل می توان از افکت های مختلفی برای جذاب کردن یک ویدیو استفاده کرد. البته شاید موضوع ویدیو در اینکه آیا افکت می تواند آن را جذاب کند یا نه تاثیر داشته باشد. اپلیکیشن های مختلفی وجود دارند که افکت های رایگان دارند. این یک موضوع بسیار خوب هست چون برای استفاده از افکت ها نیازی نیست حتماً هزینه پرداخت کنید. برخی افکت ها ممکن است پولی باشد و نیاز به پرداخت هزینه داشته باشند.
۴. تبلیغات ایمیلی
یکی از راه های تبلیغات کردن در اینترنت استفاده از ایمیل برای ارسال پیام تبلیغاتی است. ایمیل همچنان یکی از راه های مهم ارتباطی در جهان محسوب می شود و شاید بتوان با استفاده از یک طراحی تبلیغ اصولی یک تبلیغ موثر ساخت. تبلیغی که بتواند در معرض نمایش مخاطب هدف قرار بگیرد و جاذبه داشته باشد و به هدف خود برسد. تبلیغات ایمیلی نباید آزاردهنده باشند در این حالت ممکن است موثر نباشند و به کسب و کار لطمه بزنند. نباید به شکلی انجام شود که ابتدایی به نظر برسد. مثلاً فرض کنید یک شخص یک ایمیل با این متن بدون هیچ تصویر یا ویدیو و طراحی خاصی برای تبلیغ فرستاده است: خرید شامپو N دلار. شماره همراه: فلان
این تبلیغ هیچ جذابیت بصری خاصی ندارد و ابتدایی هست و نه تنها ممکن است باعث فروش نشود بلکه می تواند به اعتبار یک برند ضربه بزند. فرض کنید این تبلیغ را ده هزار نفر ببینند و متوجه ابتدایی بودن آن شوند. آیا این موضوع به نظر شما درست است؟ به نظر من درست نیست. برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی برای ایمیل مارکتینگ می توان از فتوشاپ استفاده کرد یا نرم افزار های مشابه که بتوانند تصاویر جذابی تولید کنند. این تصاویر جذاب می تواند در ایمیل استفاده شود و برای ارسال گسترده ی ایمیل کاربرد داشته باشد. تصاویر بی روح مناسب نیستند. تصاویر باید روح داشته باشند. احتمالاً متوجه منظورم می شوید.
برای نوشتن متن تبلیغ یکی از راه ها استفاده ی هوشمندانه از هوش مصنوعی است. این استفاده ی هوشمندانه می تواند کارایی متن تبلیغ را افزایش دهد و باعث گردد که فروش قابل توجهی ایجاد شود. استفاده درست از هوش مصنوعی اهمیت دارد. فرض کنید فردی با دستور های اشتباه به هوش مصنوعی باعث می شود هوش مصنوعی متن بدی را تولید کند و این متن بد نتواند هدف تبلیغ را به نتیجه برساند. هوش های مصنوعی متعددی در دنیا برای تولید متن تبلیغاتی وجود دارند که می توانند به صاحبین کسب و کار کمک کنند تا تبلیغ موثر بنویسند. تبلیغ موثر گاهی برای پیروزی یک کسب و کار می تواند به حساب آید پیروزی که یک موفقیت می تواند تلقی شود. امروزه هوش مصنوعی برای تبلیغ موثر کسب و کار کاملاً آمادگی پیدا کرده است و می تواند به شکل گسترده ای استفاده شود فقط باز تاکید می کنم که نحوه ی استفاده مهم است. با هوش مصنوعی می توان تبلیغ بد ساخت و می توان تبلیغ خوب ساخت.
5. تبلیغات پولی یا رایگان؟
در اینترنت هم می توان تبلیغات پولی انجام داد هم تبلیغات رایگان. هر دو هم می توانند کاربرد داشته باشند و مفید و موثر باشند این طور نیست که بشود گفت فقط تبلیغات پولی اثرگذار هستند. تبلیغات رایگان می توانند در شبکه های اجتماعی انجام شوند این نوع تبلیغات از روش های مختلفی می تواند انجام گردد به عنوان مثال می تواند یک ویدیوی تبلیغاتی باشد که در آن از هوش مصنوعی استفاده شده باشد که این هوش مصنوعی رایگان در دسترس باشد و بتواند یک ویدیوی جذاب خلق کند. تبلیغات پولی هم مثل تبلیغات رایگان می توانند موثر عمل کنند ولی باید دقت کرد که محتوای تبلیغ به حد کافی خوب باشد تا بتواند هدف از تبلیغ را برآورده کند.
یکی از راه های تبلیغات موثر پولی تبلیغات کلیکی است. دراین نوع تبلیغ به ازای هر کلیک مبلغی کسر می شود و یک بودجه ی مشخصی برای آن در نظر گرفته می شود که با اتمام بودجه پروسه ی تبلیغ پولی به اتمام می رسد. شاید معروف ترین تبلیغ کلیکی جهان تبلیغ گوگل اذر باشد. گوگل شرکت معروف آمریکایی است که یکی از راه های درآمدش تبلیغات کلیکی است. تبلیغات گوگل تبلیغات موثری می تواند باشد. در مورد تبلیغات پولی می توان از تبلیغ بنری به عنوان مثال در یک سایت خبری یاد کرد. یک مثال: فردی در یک خبرگزاری معروف اقتصادی در مورد یک محصولی که جنبه ی سرمایه گذاری دارد تبلیغ بنری می کند و سایت در ازای نمایش یک ماهه این تبلیغ مقداری پول دریافت می کند. بعد از تمام شدن محصول بررسی می شود و محاسبه می گردد که تبلیغ موثر بوده یا نه. یک محصول خوب می تواند باعث خوب فروخته شدن شود و از این طریق درآمد خوبی برای صاحب کسب و کار به ارمغان بیاورد.
6. صفحه های شبکه های اجتماعی برای تبلیغ پولی
اگر می خواهید در شبکه های اجتماعی برای تبلیغ کردن هزینه کنید و برایتان بازدهی خوبی داشته باشد باید بررسی کنید که آیا صفحه ای که می خواهید در آن تبلیغ کنید دنبال کننده های فیک دارد یا خیر. اگر صفحه دارای دنبال کنندگان غیر واقعی باشد این موضوع می تواند باعث شود تا بودجه ی تبلیغاتی به خوبی مورد استفاده برای تبلیغ کسب و کار قرار نگیرد. مثالی می زنم: فردی فرضی به یک صفحه درخواست تبلیغ داده است وقتی تبلیغ را او قبول کرد و هزینه را به حسابش ریخت تبلیغ بعد از گذشت 24 ساعت انجام شد. نتیجه باورنکردنی بود از بیش از 30 هزار دنبال کننده ای که این صفحه داشت فقط 50 بازدید از پست تبلیغاتی انجام گرفته است!
و این تبدیل به یک فاجعه شد و باعث هدر رفتن بودجه تبلیغاتی گردید. با بررسی مشخص شد که بیش از 90 درصد دنبال کننده ها فیک بودند! همین فرد همین تبلیغ را در یک صفحه ی 10 هزار نفره کرده بود و در آنجا دو هزار بازدید از پست تبلیغاتی انجام شده بود و ده نفر خرید کرده بودند در حالی که از صفحه ی 30 هزار نفره فقط یک نفر خرید کرده بود. بررسی اینکه مخاطب های یک صفحه واقعی است یا فیک مهم است و اینکه اگر فیک است چقدر آن فیک است اگر مقدار بالا باشد می تواند گزینه ی منطقی برای سفارش تبلیغ نباشد. سفارش تبلیغ می تواند از صفحه ای انجام گردد که مخاطبان آن کاملا واقعی یا تعداد بالایی مثلا 80 درصد مخاطب واقعی دارد. در اینترنت صفحات مختلفی وجود دارند که فالوور فیک دارند و باید مراقب بود تا تبلیغ نادرست انجام نداد. تبلیغ نادرستی که ممکن است هیچ بازدهی نداشته باشد.
در این پست از پاسارگاد کسب، سایت تبلیغ کسب و کار به تبلیغات موثر برای کسب و کار پرداخته شد. تبلیغات موثر حداقل برای یک سری از بیزینس ها واجب هستند و باید انجام شوند تا بتوان به هدف یا اهداف مورد نیاز دست یافت. افرادی که تبلیغات موثر را جدی نمی گیرند ممکن است با شکست کسب و کار خود مواجه شوند. فقط تبلیغ کردن مهم نیست بلکه تبلیغ خوب کردن هم مهم هست. تبلیغات خوب نیاز به خوب فکر کردن دارد و هر تبلیغی را نمی توان تبلیغ خوبی دانست. در این پست به مواردی اشاره شد که باعث می شود یک تبلیغ موثر باشد و بتواند تاثیر خوبی بگذارد. در مورد اینکه تبلیغ قرار است چه تاثیری روی مخاطب بگذارد می توان برنامه ریزی انجام داد. تبلیغات موثر این پتانسیل را دارد که درآمد یک بیزینس را به شدت افزایش دهد و تبلیغات بد ممکن است درآمد یک بیزینس را حتی کاهش دهد. کاهش درآمد می تواند موجب زیان دهی یک کسب و کار گردد یا به عنوان مثال بازگشت سرمایه را به تاخیر بیندازد. منظور این هست که تبلیغ بد می تواند بودجه ی تبلیغاتی را هدر دهد و اگر این بودجه می توانست درست استفاده شود شاید این امکان فراهم می بود تا کسب و کار بازگشت سرمایه را در تایم مناسبی داشته باشد.
خوشحالیم که این مطلب را مطالعه کردید. امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید. با آرزوی بهترین ها برای شما.