ثبت کسب و کار در گوگل
ثبت کسب و کار در گوگل
ثبت کسب و کار در گوگل می تواند باعث موفقیت بیشتر یک کسب و کار گردد زیرا مشتریان محلی می توانند به لوکیشن و حوزه فعالیت یک کسب و کار و شماره تماس آن دسترسی پیدا کنند و همین موضوع باعث خرید شود. در این مطلب از سایت پاسارگاد کسب، سایت معرفی و تبلیغ مشاغل کل کشور، به آموزش ثبت کسب و کار در گوگل پرداخته می شود.
۱. نحوه ثبت کسب و کار در گوگل :
می توانید ابتدا کلمه نقشه گوگل را در موتور جست و جوی گوگل سرچ کنید. در این حالت شما روی سایتی که سایت Google Maps هست مطابق تصویر کلیک کنید.
فرقی نمی کند کسب و کار شما در کدام شهر یا روستای ایران باشد. همه ی کسب و کار ها قابل ثبت هستند. نقطه ای از نقشه که کسب و کارتان در آن قرار دارید را انتخاب کنید.
مراقب باشید که نقطه ی حدودی یا دقیقی را انتخاب کنید وگرنه گوگل ممکن است کسب و کار را تایید نکند و امکان دسترسی به آن را فراهم نسازد. راستی قبل از ادامه دادن به آموزش، برای ثبت اطلاعات کسب و کار در پاسارگاد کسب برای معرفی و تبلیغ کسب و کار و دریافت سرتیفیکیت ویژه کسب و کار هم می توانید اینجا را کلیک کنید.
خب در ادامه وقتی نقطه ی مورد نظر را روی نقشه انتخاب کردید با موس کلیک راست کنید و گزینه ی اضافه کردن مکان را با مطابق تصویر زیر انتخاب کنید
بعد از اینکه این گزینه را انتخاب کردید یک فرم برای شما باز می شود که در این فرم می توانید اطلاعاتی از جمله نام کسب و کار، دسته بندی کسب و کار، ساعت کاری، شماره تماس و آدرس کسب و کار را وارد کنید.
در وارد کردن این اطلاعات دقت کافی را داشته باشید چون در صورت عدم وارد کردن اطلاعات صحیح گوگل ممکن است درخواست ثبت را تایید نکند. بعد از اینکه اطلاعات را برای گوگل ارسال کردید ممکن است ظرف چند روز کسب و کار ثبت شود. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از ثبت نشدن کسب و کار حداقل یک تصویر از محل کار در صورت امکان، در همین فرم آپلود کنید. گوگل بررسی می کند و در صورتی که تشخیص دهد کسب و کار در این مکان وجود دارد آن را ثبت و در دسترس مردم قرار می دهد.
از زمانی که در دسترس قرار گرفت روی نقشه ی گوگل کسب و کار قابل مشاهده خواهد بود و مردم می توانند از طریق مسیریاب Google Maps مکان کسب و کار را پیدا کنند. فرآیند ثبت می تواند زمان بر باشد. در ادامه نکاتی در مورد مزایای ثبت کسب و کار در گوگل و دقت ثبت کردن کسب و کار و موارد دیگر مطرح می شود.
۲. ثبت اطلاعات کسب و کار با دقت بالا در گوگل:
همان طور که گفته شد یک مورد مهم در مورد ثبت کسب و کار در گوگل برای این است که شرکت آن را تایید کند. اگر اطلاعات نادرست برای Google ارسال شود گوگل می تواند کسب و کار را بررسی کند ولی آن را ثبت نکند. علاوه بر این موضوع ثبت اطلاعات غلط می تواند جلوی ورود مشتری را بگیرد. در چند مثال این مورد بررسی می شود.
مثال شماره یک:
فردی فرضی صاحب یک سالن زیبایی زنانه در تهران است و می خواهد کسب و کارش را در نقشه ی گوگل ثبت کند تا مردم بتوانند او را از این طریق پیدا کنند. او در نقشه ی گوگل لوکیشن را ثبت می کند و یک شماره تماس در نقشه گوگل می گذارد. مردم مختلفی با او از طریق نقشه سعی می کنند تماس بگیرند ولی وقتی تماس گرفته می شود تلفن بعد از چند بار زنگ خوردن قطع می شود! شماره ای که او در گوگل ثبت کرده شماره ی اصلی سالن نبوده و برای استفاده سالن برای پاسخ گویی نبوده. این موضوع باعث می شود وقتی مردم تماس می گیرند و کسی پاسخ نمی دهد فرض کنند که کسب و کار تعطیل شده یا پاسخگو نیستند.
برای همین به رقیب این سالن زیبایی مراجعه می کنند و پولی که را می خواستند اینجا هزینه کنند جای دیگر هزینه می کنند. به همین راحتی هیچ کدام از این افراد مشتری نشدند. ثبت یک شماره که مناسب ثبت نیست می تواند باعث ایجاد مشکل شود.
مثال شماره دو: فردی فرضی به نام محمد که در حوزه فروش شیر آلات به شکل اینترنتی فعالیت می کند می خواهد کسب و کارش در گوگل ثبت شود. محمد اطلاعات کسب و کارش از جمله آدرس، شماره تماس و آدرس سایت را ثبت می کند. آدرس سایتی که ثبت می کند آدرسی هست که فقط نمونه کارها در آن وجود دارد و آدرسی نیست که بتوان با آن شیر آلات را به شکل اینترنتی خریداری کرد در نتیجه وقتی مردم در نقشه می خواهند آدرس سایت را از طریق Maps پیدا کنند تا خرید شیر آلات انجام دهند به جای ورود به آدرسی که امکان خرید فراهم است به آدرس نمونه کارها می رسند و در نتیجه هیچ خریدی حاصل نمی شود!
ثبت اطلاعات نامناسب در گوگل می تواند برای کسب و کار نامناسب باشد و حتی به آن می تواند ضربه بزند که در مثال اول این موضوع در قالب یک سناریو مطرح شد. باید دقت کافی در هنگام ثبت وجود داشته باشد.
۳. دعوت به نظر دادن توسط مخاطب:
یکی از کارهای خوبی که می تواند باعث افزایش اعتماد مردم و خرید کردن از کسب و کار از طریق نمایش در نقشه گوگل شود این است که مردم در مورد کسب و کاری که در گوگل هست نظرات مثبت بدهند. برای این موضوع می توان از طریق یک شبکه ی اجتماعی که در آن کسب و کار فعالیت دارد اقدام کرد و مشتریان راضی را تشویق به انجام ارسال نظر مثبت در maps کرد. این موضوع می تواند باعث این شود که وقتی کاربران دیگری در گوگل دنبال کسب و کار می گردند یا آن را می یابند وقتی نظرات مثبت کاربران دیگر را می بینند احتمال خریدشان در صورتی که محصول یا خدمتی در دسترس باشد افزایش یابد. و از طرفی اعتماد آنها برای خرید کردن بالا برود.
اگر نظرات مثبت توسط خودتان ثبت شود و گوگل آن را متوجه شود ممکن است آنها را حذف کند. بخش نظردهی گوگل مپس یکی از بهترین جاهایی هست که می توان نظرات مردم در مورد کسب و کارها را مورد بررسی قرار داد و این بخش می تواند روی کسب و کار تاثیر مثبت بگذارد. البته دعوت کردن به انجام نظر گذاشتن می تواند هوشمندانه باشد. اگر به شکلی اشتباه دعوت از مردم شود که نظر مثبت بگذارند مردم ممکن است واکنش منفی نشان دهند یا حتی نظر منفی بگذارند. این موضوع ممکن است ضربه ی جبران ناپذیری به کسب و کار وارد سازد. مشاغل مختلفی در دنیا هستند که مردم در مورد آنها نظرات مثبت و منفی می نویسند. این نظرات می تواند در تصمیم کسی که آنها را می خواند اثر بگذارد. اگر نظرات منفی زیاد باشند ممکن است باعث سلب اعتماد از کسب و کار شود.
۴. اضافه کردن عکس های باکیفیت از فضای کسب و کار:
یکی از کارهایی که می تواند باعث ایجاد اعتماد انسان به کسب و کار شود این است که تصاویری از کسب و کار در گوگل مپس وجود داشته باشد. ممکن است یک نفر در گوگل دنبال خرید لباس در یک منطقه ی خاص در یکی در شهر های ایران باشد. او وقتی به دنبال لباس فروشی در نقشه گوگل می گردد در منطقه ای که مورد نظرش هست دو فروشگاه می بیند که یکی از آنها هیچ عکسی از آن موجود نیست در حالی که فروشگاه دیگر تصاویر بسیار باکیفیت و جذابی دارند. فرد این تصاویر جذاب را می بیند و تصمیم می گیرد از بین دو فروشگاه فروشگاهی که تصاویر جذاب دارد را حضوری ببیند و خریدش را از آنجا انجام دهد.
فرد دیگری ممکن است دنبال یک فروشگاه خرید لوازم ماشین باشد. وقتی در منطقه ای که می خواهد خرید را انجام دهد سه فروشگاه می بیند متوجه می شود که این فروشگاه ها تصاویری از فروشگاهشان گذاشته اند ولی از بین این تصاویر تصاویر دو فروشگاه چندان جذاب نیستند و انگار خیلی ابتدایی اند ولی یکی از فروشگاه ها تصاویر فوق العاده جذابی از لوازم خودرو گذاشته و همین موضوع باعث می شود که فرد برود و از طریق مسیریابی به آنجا برسد و لوازمی که می خواهد را بخرد.
به روز رسانی اطلاعات در صورت نیاز در نقشه گوگل:
بروزرسانی یا همان آپدیت اطلاعات در صورت نیاز در نقشه ی گوگل می تواند جلوی به خطا افتادن ممکن مشتری را بگیرد. این موضوع خیلی مهم است. اگر مثلاً آدرس کسب و کار تغییر کرده باشد و این موضوع به گوگل اطلاع داده نشود ممکن است نقشه دچار اشتباه باشد و اگر فردی به دنبال کسب و کار بگردد و مسیریابی کند به مسیر قبلی هدایت شود و این موضوع موجب ناراحتی و خشم مشتری می تواند گردد.
یا مثلاً اگر ساعت کاری یک کسب و کار تغییر کرده باشد ولی در این زمینه اطلاع رسانی نشده باشد باعث اتلاف زمان مشتری ممکن است بشود. ۴ مثال از این نوع موارد زده می شود:
مثال اول: در این سناریوی ذهنی یک فرد به نام X صاحب یک گلفروشی در نزدیکی برج آزادی است. گلفروشی هر روز از ساعت ۱۰ صبح فعالیت خود را شروع می کرده و تا ساعت ۵ بعدازظهر به فعالیت ادامه می داده. این مورد را روز اول در نقشه ی گوگل ثبت کرده. او با افزون مکان اطلاعات کسب و کارش از جمله زمان فعالیت را ثبت کرده بوده. مشتریان مختلفی در طی دو سال از زمان ثبت طبق این زمان بندی به او مراجعه می کردند.
یک روز صاحب گلفروشی تصمیم می گیرد زمان فعالیت خود را تغییر دهد و به جای ساعت ۱۰ تا ۵ بعدازظهر ساعت فعالیتش از ۹ صبح تا ۲.۵ بعدازظهر باشد. او این موضوع را به گوگل اطلاع نمی دهد و مشتریانی در ساعت ۳ و ۴ به مکان مغازه از طریق بررسی نقشه گوگل می روند و می بینند مغازه بسته است و از این موضوع عصبانی می شوند. اگر او زمان فعالیت را اعلام کرده بود این اتفاق نمی افتاد.
مثال دوم: در این سناریو ذهنی فردی به نام خانم جعفری که یک شرکت طراحی سایت دارد تصمیم می گیرد آدرس سایت خود را در نقشه ی گوگل ثبت کند تا مشتریانش از این طریق بتوانند به سایت دسترسی پیدا کنند. بعد از گذشت شش ماه وقتی مشتریانی وارد نقشه می شوند تا آدرس سایت را ببینند روی آدرس کلیک می کنند و بعد وارد یک صفحه ی: سایت از دسترس خارج شده! می شوند.
خانم جعفری می توانست آدرس سایت جدیدش را به گوگل اطلاع دهد تا شاید در نقشه ثبت کند ولی این کار را نکرده بود و مشتریان به سایت قبلی او وارد می شدند و باعث ایجاد ناراحتی شد. او تعداد زیادی از مشتریانش را از دست داد. مشتریانی بودند که فکر می کردند او کارش را جدی نمی گیرد برای همین سایتش الان از دسترس خارج شده. این مشکل تا چندین ماه در نقشه وجود داشت تا اینکه تصمیم گرفت آن را حل کند و بعد از حل شدن وضع تا حدی بهتر شد.
مثال سوم:
در این داستان ذهنی فرضی یک فرد که دارای دفتر وکالت است از طریق یک شرکت تبلیغاتی اطلاعات کسب و کارش را در maps ثبت کرد. در این اطلاعات آدرس یک سایت اینترنتی وجود داشت که منشی وکیل نوبت دهی انجام می داد. در طول ماه افراد مختلفی از طریق google maps آدرس سایت را پیدا می کردند و نوبت دهی خود را انجام می دادند و وکیل سود خوبی از طریق آدرس سایت کسب و کارش که در نقشه ثبت شده بود دریافت می کرد. وکیل مدت ها به این کار مشغول بود ولی به خاطر یک مشکل در دامنه سایت تصمیم گرفت آدرس سایت را تغییر کند و دامنه ی جدیدی انتخاب کند. او دامنه ای متناسب با نیازش انتخاب و ثبت کرد ولی آن را به گوگل اطلاع نداد.
بعد از گذشت یه مدت متوجه شدند به دلیل اینکه در گوگل آدرس جدید سایت ثبت نشده بود تعداد مشتریانی که از طریق نقشه گوگل می آمدند به ۰ رسیده بود و هیچ سودی وکیل از این راه نداشت. بعد از اینکه مشکل را متوجه شد با همکاری شرکت تبلیغاتی آدرس سایت جدید را ثبت کرد و بعد از مدتی دوباره مشتریانی پیدا کرد. او متوجه شد که نیاز دارد در صورت تغییر آدرس سایت این را در نقشه گوگل ثبت کند. حداقل ۲۰ درصد درآمد وکیل از طریق همین نقشه بود و این عدد با تغییر آدرس سایت به ۰ رسیده بود.
مثال چهارم
یک شرکت حمل و نقل که کل هفته را فعالیت می کرد این موضوع را در نقشه ی گوگل ثبت کرده بود. یعنی نوع ثبت اون این طوری بوده که از روز شنبه تا روز جمعه شرکت باز هست. بعد از ۶ ماه فعالیت شرکت دچار مشکل زمانی شد و تصمیم گرفت فعالیت هاش را به شش ۶ روز در هفته کاهش دهد. شرکت زمان بندی جدید را به گوگل اعلام نمی کند و گوگل هم همان زمان بندی قدیمی را به کاربران نشان می دهد.
در مثال هایی که زده شد خطر عدم بروزرسانی کردن اطلاعات یک کسب و کار مطرح شد. خطری که می تواند به کسب و کار لطمه بزند و باعث شود که درآمد کسب و کار کاهش پیدا کند. نقشه ی گوگل یکی از مطرح ترین نقشه های جهان است و در ایران استفاده می شود و مطرح است. عدم تغییر تلفن در صورت نیاز به تغییر، عدم تغییر آدرس سایت در صورت نیاز به تغییر و موارد دیگر می توانند باعث ضربات
ثبت کسب و کار در گوگل مپ پولی نیست
ثبت کسب و کار در گوگل یکی از کارهایی است که شرکت گوگل به شکل رایگان انجام می دهد! یعنی کسب و کار نیازی به پرداخت هزینه برای ثبت کردن اطلاعات بیزینس اش در گوگل ندارد. حضور اطلاعات کسب و کار در گوگل می تواند نوعی تبلیغ موثر باشد. تبلیغی که می تواند مشتریان خاص محلی بیاورد و می تواند باعث افزایش اعتماد افرادی به کسب و کار شود چون در Google Maps کسب و کار ثبت شده است. سایت های مختلفی در ایران شاید وجود داشته باشند که تبلیغات رایگان انجام می دهند ولی ممکن است بخشی از آنها هیچ تاثیر خاصی روی کسب و کار نداشته باشد در حالی که گوگل مپس می تواند تاثیر خوبی روی کسب و کار بگذارد و باعث بیشتر دیده شدن نام و نشان کسب و کار گردد.
پیشرفت کردن در حوزه ی کاری نیازمند تلاش می تواند باشد از این رو با ثبت کسب و کارتان در گوگل اگر هنوز ثبت نشده شاید بتوانید تاثیر چشم گیری برای پیشرفت در کسب و کار داشته باشید. این تاثیر می تواند مزایای مختلفی به ارمغان بیاورد که یکی از آنها می تواند خوش حال کردن مدیر کسب و کار باشد. می تواند خوش حال کردن سهامداران یک شرکت باشد. گوگل مپس می تواند باعث یک تبلیغ جذاب رایگان شود که در هر سایتی نمی توان آن را یافت. هر سایتی نمی تواند تاثیر گوگل مپس را داشته باشد. این تاثیر می تواند کم نظیر باشد.
برای تولید تصاویر این محتوا از Google Maps استفاده شده است.