جذب مشتری ناخن
جذب مشتری ناخن جزو عناوین پاسارگاد کسب، سایت خدمات تخصصی کسب و کار می باشد.
کیفیت میتواند خیلی اثرگذار باشد و برای تبلیغات مفید
اگر بخواهیم صادقانه نگاه کنیم، بیشتر مشتریها از روی ظاهر تصمیم نمیگیرند؛ بلکه تجربهای که از خدمات میگیرند، در ذهنشان ماندگار میشود. در دنیای خدمات ناخن، کیفیت دقیقاً همان چیزی است که مشتری را جذب میکند و دوباره برمیگرداند. فرقی نمیکند طراحی خاصی ارائه دهید یا فقط یک کاشت ساده انجام دهید؛ اگر کیفیت کارتان بالا باشد، آن مشتری احتمالاً شما را فراموش نمیکند و حتی دیگران را هم با خودش میآورد.
کیفیت یعنی استفاده از مواد مرغوب، دقت در تمیزی ابزارها، رعایت بهداشت، برخورد گرم و صمیمی، و مهمتر از همه احترام به وقت مشتری. وقتی مشتری میبیند که به سلامت ناخنش اهمیت میدهید و برایش وقت میگذارید، ناخودآگاه حس اعتمادش به شما بیشتر میشود. این اعتماد باعث میشود برای تبلیغ کار شما داوطلب شود؛ بدون اینکه حتی از او بخواهید.
بسیاری از سالنها یا ناخنکاران فکر میکنند تبلیغات یعنی فقط عکس گرفتن از مدل ناخن و گذاشتن در اینستاگرام. اما واقعیت این است که کیفیت خدمات خودش یک نوع تبلیغ است؛ یک تبلیغ زنده، متحرک و اثرگذار که همیشه نتیجه میدهد. مشتریای که با لبخند از در سالن بیرون میرود، از هر بیلبوردی بهتر تبلیغ شما را میکند.
به یاد داشته باشید که کیفیت فقط مربوط به لحظهی انجام کار نیست. بعد از اینکه مشتری از سالن خارج شد، مهم است که ناخنش تا هفتهها سالم و زیبا بماند. هیچ چیز به اندازهی یک کاشت خرابشده یا لاک پوستهپوستهشده، مشتری را از شما ناامید نمیکند. پس اگر به دنبال جذب مشتریهای وفادار هستید، اولین و مهمترین مرحله، تمرکز روی کیفیت خدمات است.
سرچ گوگل و داشتن یک سایت حرفهای
باور کنید یا نه، بسیاری از مشتریها قبل از اینکه حتی پیج اینستاگرام شما را ببینند، اول در گوگل سرچ میکنند. “کاشت ناخن نزدیک من”، “سالن زیبایی با طراحی خاص ناخن”، یا “ترمیم ناخن در شرق تهران” — اینها فقط چند نمونه از عباراتی هستند که روزانه هزاران نفر در گوگل جستجو میکنند. حالا اگر شما در این نتایج نباشید، یعنی عملاً فرصت دیده شدن را از دست دادهاید.
داشتن یک سایت حرفهای، حتی اگر فقط یک صفحه ساده باشد، میتواند معجزه کند. سایت شما باید طوری طراحی شده باشد که در همان چند ثانیه اول بازدیدکننده را جذب کند. عکسهای با کیفیت از نمونه کارها، معرفی خدمات، تعرفهها، نوبتدهی آنلاین، و البته یک بخش وبلاگ با مطالب آموزنده دربارهی مراقبت از ناخن یا ترندهای طراحی، همه باعث میشوند مشتری حس کند با یک برند حرفهای طرف است، نه فقط یک پیج اینستاگرامی دیگر.

از طرفی، وقتی شما سایت دارید، در گوگل هم راحتتر دیده میشوید. میتوانید برای هر خدمت یک صفحه اختصاصی درست کنید: مثلاً صفحهای مخصوص طراحی ناخن با ژل، یا صفحهای درباره ترمیم کاشت شکسته. این صفحات، وقتی درست نوشته شده باشند و اصول سئو در آنها رعایت شده باشد، شانس شما را برای ظاهر شدن در جستجوها به شدت بالا میبرند.
یادتان باشد که یک سایت خوب، فقط برای جذب مشتری نیست. خیلی وقتها مشتریهای فعلی هم دوست دارند اطلاعات بیشتری از خدمات شما داشته باشند، قیمتها را بررسی کنند، یا حتی وقت بگیرند. پس اگر سایت داشته باشید، کار آنها را هم راحتتر کردهاید.
تبلیغات سرمایهگذاری است نه هزینهی بیهوده
گاهی بعضی از ناخنکاران یا حتی صاحبان سالنها وقتی صحبت از تبلیغات میشود، میگویند: “آخه پولشو ندارم!” یا “فعلاً بزار درآمدم بیشتر شه.” اما باید با دید سرمایهگذاری به تبلیغات نگاه کرد، نه یک خرج بیفایده. وقتی تبلیغات هدفمند و درست انجام شود، نتیجهاش چند برابر پولی است که خرج کردهاید.
تبلیغات یعنی دیده شدن، یعنی شناخته شدن در بین صدها و شاید هزاران سالن یا ناخنکار دیگر. بدون تبلیغات، حتی اگر بهترین خدمات را ارائه دهید، کسی از شما خبر ندارد. در واقع شما دارید در سکوت کار میکنید و انتظار دارید شلوغ هم بشود؛ اما در دنیای امروز، این روش دیگر جواب نمیدهد.
برای تبلیغات لازم نیست حتماً هزینههای سنگین کنید. گاهی یک پست جذاب در اینستاگرام، یک تبلیغ کوچک محلی، یا همکاری با بلاگرهای مرتبط میتواند کافی باشد. مهم این است که استمرار داشته باشید. تبلیغات مثل یک دانه است که باید بهمرور زمان رشد کند، نه یک قرص جادویی که یکشبه جواب دهد.

همچنین باید بدانید که تبلیغات صرفاً به معنی معرفی خدمات نیست. نوع برخورد شما با مشتری، بستهبندی وسایل بهداشتی، پیامهای خوشآمدگویی در واتساپ یا اساماس، همه و همه شکلهایی از تبلیغات هستند. حتی رضایت یک مشتری و گذاشتن یک نظر مثبت در گوگل یا پیج شما، خودش یک تبلیغ ارزشمند است که بدون خرج، اعتبار میآورد.
لحن و برخورد، نیمی از راه جذب مشتری است
در کنار کیفیت خدمات، نحوهی صحبت کردن با مشتری هم تأثیر فوقالعادهای دارد. حتی اگر بهترین طراحی را روی ناخن مشتری انجام دهید ولی لحن شما خشک یا بیاحساس باشد، تجربهی کلی مشتری خراب میشود. مهم است که احساس کند برای شما مهم است. حتی یک “چطوری امروز؟” ساده، میتواند رابطه را گرمتر کند.
مشتریها دوست دارند احساس خاص بودن داشته باشند. اینکه اسمشان را به خاطر دارید، سلیقهشان را میدانید، و بدون اینکه چیزی بگویند، میدانید امروز دنبال چه طراحی هستند — همهی اینها باعث میشود احساس امنیت کنند. همین حس امنیت آنها را به مشتریهای دائمی تبدیل میکند.
عکس خوب بگیرید، ولی خلاقانه!
یکی از چیزهایی که خیلیها را جذب میکند، عکسهایی است که از نمونهکارها در شبکههای اجتماعی منتشر میشود. اما فقط عکس گرفتن کافی نیست. باید بلد باشید چطور عکس بگیرید که حرفهای بهنظر برسد. نور خوب، پسزمینهی تمیز، و زاویهی مناسب دست، باعث میشود حتی سادهترین طراحیها هم چشمنواز شوند.
فراتر از این، اگر خلاق باشید و عکسها را به شکل داستانی یا تمدار منتشر کنید، احتمال وایرال شدن هم بیشتر میشود. مثلاً یک سری عکس با تم فصلی (مثلاً ناخنهای پاییزی، زمستانی، یا مخصوص تعطیلات نوروز) خیلی بهتر از عکسهای تکراری عمل میکند. خلاقیت در عکاسی، همانقدر مهم است که مهارت در کاشت و طراحی.
قدرت شبکههای اجتماعی را دستکم نگیرید
این روزها، اگر در شبکههای اجتماعی فعال نباشید، انگار اصلاً وجود خارجی ندارید. به خصوص در دنیای زیبایی و ناخن، اینستاگرام، تیکتاک و حتی پینترست مثل ویترین مغازهی شما هستند. وقتی مشتری وارد پیج شما میشود، دقیقاً مثل این است که وارد سالنتان شده. اگر ظاهر پیج شلخته باشد، عکسها تار و بیکیفیت باشند یا نظم خاصی نداشته باشند، احتمال زیادی هست که همان لحظه شما را ترک کند.
باید یک هویت بصری مشخص داشته باشید. این یعنی رنگبندی ثابت، فونتهای خاص، لوگوی ساده ولی شیک، و پستهایی که بههم ربط دارند. اگر هر پست، طراحی و رنگ خودش را داشته باشد، حس بینظمی ایجاد میشود. ولی اگر پیجتان مثل یک ژورنال منظم و حرفهای به نظر برسد، در همان نگاه اول تأثیر مثبت میگذارد.

از آن مهمتر، تعامل با مخاطب است. فقط پست گذاشتن کافی نیست. باید استوری بگذارید، پشتصحنه کارها را نشان دهید، باکس سوال و جواب بگذارید، نظر بپرسید، حتی نظرسنجی کنید. این ارتباط دوطرفه باعث میشود مشتری بالقوه احساس کند شما فقط دنبال پول نیستید، بلکه برای ارتباط انسانی هم ارزش قائلید. همین مسئله باعث وفاداری میشود.
تخفیف، اما هوشمندانه
بسیاری از سالنها برای جذب مشتری، تخفیفهای عجیب و غریب میگذارند. اما این کار همیشه هم جواب نمیدهد. تخفیف اگر هوشمندانه نباشد، فقط باعث میشود مشتری فکر کند کار شما ارزش واقعی ندارد.
بهجای تخفیفهای دائمی، بهتر است کمپینهای کوتاهمدت و مناسبتی طراحی کنید. مثلاً “تخفیف ترمیم برای تولد مشتریها”، یا “جشنوارهی طراحی ناخن با رنگ سال”. اینجور تخفیفها، حس خاص بودن به مشتری میدهد و در عین حال باعث نمیشود برند شما ارزان یا بیکیفیت بهنظر برسد.
همچنین میتوانید از استراتژی “تخفیف برای معرفی دوست” استفاده کنید. این کار هم مشتری فعلی را تشویق به تبلیغ میکند، هم مشتری جدید را با هزینهی کمتر جذب میکنید. در واقع، بهجای اینکه پول تبلیغ بدهید، از سیستم دهانبهدهان استفاده کردهاید.
نوبتدهی راحت، جذب مشتری بیشتر
یک نکتهی خیلی مهم که خیلی از ناخنکارها به آن بیتوجهاند، راحتی در گرفتن وقت است. اگر مشتری برای گرفتن وقت باید چند بار تماس بگیرد، پیام بدهد و منتظر پاسخ بماند، احتمال زیادی هست که پشیمان شود.
باید تا جای ممکن روند نوبتدهی را ساده کنید. میتوانید از سیستمهای نوبتدهی آنلاین استفاده کنید، یا حتی یک لینک واتساپ مستقیم بگذارید که مشتری با یک کلیک وقت بگیرد. هرچه این روند راحتتر باشد، مشتری بیشتر حس حرفهای بودن شما را تجربه میکند.
اگر تقویم مشخصی از ظرفیتهای خالیتان داشته باشید و در استوریهای هایلایتشده بهروزرسانی کنید، مشتریها خیلی راحتتر میتوانند برنامهریزی کنند. حتی میتوانید نوبتهای لحظهآخری را با تخفیف ارائه دهید تا ظرفیتهای خالی پر شود.
محتوای آموزشی منتشر کنید
همیشه قرار نیست فقط از خودتان تعریف کنید یا فقط نمونهکار بگذارید. یکی از راههای جلب توجه و اعتماد مخاطب، تولید محتوای آموزشی است. مثلاً پستی بگذارید دربارهی “چطور از ناخن کاشتشده مراقبت کنیم”، یا “فرق طراحی ژل با لاک معمولی چیست؟”
این نوع محتوا دو کار مهم انجام میدهد: اول اینکه شما را بهعنوان یک متخصص معرفی میکند. دوم اینکه الگوریتم شبکههای اجتماعی هم بیشتر به آن علاقه دارد، چون احتمال ذخیره و اشتراکگذاریاش بیشتر است.
مشتری وقتی میبیند شما فقط به فکر فروش نیستید و برای آگاهسازی وقت میگذارید، حس میکند که میتواند به شما اعتماد کند. از طرف دیگر، این محتواها کمک میکند مخاطب شما را در ذهنش نگه دارد، حتی اگر فعلاً قصد رزرو وقت نداشته باشد.
استفاده از بازخوردها برای رشد
یکی از بهترین منابع برای بهبود کار، بازخورد مشتریهاست. خیلی از ما فکر میکنیم که اگر کسی چیزی نگفت، یعنی راضی بوده. ولی واقعیت این است که خیلی وقتها مشتریها نارضایتیشان را نمیگویند، فقط دیگر برنمیگردند.
سعی کنید بعد از هر خدمت، خیلی ساده و دوستانه نظر مشتری را بپرسید. نه فقط دربارهی ظاهر ناخن، بلکه دربارهی برخورد، زمان، فضای سالن، حتی موسیقی پسزمینه! این اطلاعات بهظاهر ساده میتوانند تغییری اساسی در کار شما ایجاد کنند.
از بازخوردهای مثبت هم غافل نشوید. آنها را میتوانید به شکل زیبا در پیج یا سایتتان منتشر کنید. وقتی مشتریهای جدید ببینند که افراد واقعی از شما تعریف کردهاند، راحتتر تصمیم میگیرند به شما اعتماد کنند. این بازخوردها همان اثبات اجتماعی هستند که نقش بزرگی در تصمیمگیری مشتری دارند.
برند شخصی بسازید، حتی اگر تازهکار هستید
یکی از چیزهایی که خیلی از ناخنکارها نادیده میگیرند، ساختن برند شخصی است. برند یعنی چیزی فراتر از اسم یا لوگو. یعنی شخصیت کاری شما، سبک طراحیتان، نحوهی ارتباطتان با مشتری، و حتی نوع محتوایی که منتشر میکنید.
وقتی برند شخصی داشته باشید، مشتریها با شما ارتباط عاطفی برقرار میکنند. میدانند اگر بخواهند طراحی خاص یا رفتار محترمانه داشته باشند، باید سراغ شما بیایند. این باعث میشود فقط بهخاطر قیمت یا نزدیکی محل، شما را انتخاب نکنند، بلکه بهخاطر خودتان بیایند.
ساختن برند شخصی کار سختی نیست؛ فقط باید خودِ واقعیتان را با صداقت و ثبات نشان دهید. اگر خجالتی هستید، مشکلی نیست. همان را به نقطه قوت تبدیل کنید. اگر خیلی پرانرژی هستید، این ویژگی را در استوریها و ویدیوها نشان دهید. مردم دوست دارند با آدمهای واقعی کار کنند، نه با پیجهای بیروح و کپیپیستشده.
مشتری وفادار، سرمایهای ارزشمندتر از مشتری جدید
خیلیها تمام تمرکزشان را روی جذب مشتری جدید میگذارند و فراموش میکنند که بزرگترین برگ برندهشان، مشتریهایی هستند که قبلاً به آنها اعتماد کردهاند. جذب مشتری جدید خوب است، ولی نگه داشتن مشتریهای فعلی، هم هزینهی کمتری دارد، هم بازدهی بیشتری.
یک مشتری راضی میتواند در طول زمان بارها و بارها از خدمات شما استفاده کند و هر بار، درآمد جدیدی ایجاد کند. تازه اگر تجربهی خوبی داشته باشد، شما را به دوستانش هم معرفی میکند. پس وفادار کردن مشتریها باید یکی از اولویتهای اصلی شما باشد.
اما چطور این وفاداری را ایجاد کنیم؟ سادهترین راه، توجه به جزئیات است:
روز تولدش را به خاطر بسپارید و یک پیام یا تخفیف کوچک ارسال کنید.
بعد از ترمیم ناخن، پیام بدهید و بپرسید که راضی بوده یا نه.
علایق و سلیقهاش را در یک فایل یا دفترچه یادداشت کنید تا دفعهی بعد با آمادگی بیشتر خدمات بدهید.
گاهی فقط با یک پیام ساده: «امیدوارم ناخنهات هنوزم همونقدر قشنگ باشن 😊» میتونید دل مشتری رو ببرید.
مشتری دوست دارد حس کند فقط یک “شماره فیش” یا “نوبت دیگر” نیست. اگر شما این حس خاص بودن را به او بدهید، نهتنها وفادار میماند، بلکه به یک مبلغ فعال برای شما تبدیل میشود.
فضای سالن یا اتاق کار: اولین برداشت، ماندگارترین اثر
فرقی نمیکند سالن بزرگی دارید یا در خانه کار میکنید؛ فضای کاری شما باید همیشه مرتب، تمیز و دلپذیر باشد. مشتری وقتی وارد میشود، اولین چیزی که میبیند، دکوراسیون، بوی محیط، نظم و رنگهاست. این جزئیات شاید برای شما عادی شده باشند، ولی برای مشتری که برای اولین بار وارد میشود، بسیار مهماند.
یک دیوار ساده با رنگ ملایم، چند قاب عکس از طراحیها، نور مناسب، و حتی یک موزیک ملایم میتواند فضایی بسازد که مشتری در آن احساس راحتی کند. هیچکس دوست ندارد ساعتی را در محیط بیروح، پر از وسایل ریختهرویهم، یا با نور ضعیف بگذراند.
اگر در منزل کار میکنید، کمی بیشتر وقت بگذارید تا فضای شما شبیه یک اتاق حرفهای به نظر برسد. یک گوشهی مخصوص مشتری برای نشستن، یک قفسهی کوچک برای نمایش رنگها و ژلها، و یک میز مرتب، حس حرفهای بودن را منتقل میکند.
همچنین خیلی مهم است که همه چیز بوی تمیزی بدهد. رایحههای مطبوع و ملایم میتوانند ناخودآگاه تأثیر مثبت بگذارند. محیط تمیز، حرفهای و دلنشین، یعنی احتمال برگشت مشتری چند برابر میشود.
تحلیل رفتار مشتری و شناخت بازار هدف
یکی از اشتباهات رایج این است که همهی افراد را به یک چشم نگاه میکنیم. اما واقعیت این است که مشتریها با هم فرق دارند. برخی بیشتر دنبال طراحیهای خاص و هنری هستند، بعضیها خدمات سریع و ساده میخواهند، و گروهی دیگر بیشتر به قیمت حساساند.
شناخت بازار هدف به شما کمک میکند استراتژی بهتری برای جذب مشتری بچینید. مثلاً اگر در محلهای کار میکنید که بیشتر بانوان شاغل زندگی میکنند، باید خدمات سریع، دقیق و حرفهای را در اولویت قرار دهید. اگر مشتریانتان نوجوانها و دانشجویان هستند، طراحیهای فانتزی و تخفیفهای مناسبتی مؤثرتر خواهد بود.
تحلیل رفتار مشتری یعنی بدانید کی بیشتر وقت میگیرد، چه مدلهایی بیشتر پسندیده میشوند، یا حتی چه زمانی در ماه شلوغتر هستید. با این اطلاعات میتوانید تصمیمهای هوشمندانه بگیرید:
زمانهای خلوت را با تخفیف پر کنید.
طراحیهای محبوب را بیشتر تبلیغ کنید.
ساعتهای پرمشتری را با افزایش ظرفیت برنامهریزی کنید.
این یعنی شما نهتنها ناخنکار هستید، بلکه یک مدیر کسبوکار حرفهای هم هستید.
استفاده از ابزارهای دیجیتال برای مدیریت حرفهای
امروزه ابزارهای زیادی برای مدیریت مشتری، نوبتدهی، پیگیری بازخورد و حتی حسابداری وجود دارد. استفاده از این ابزارها، نهتنها کار شما را آسانتر میکند، بلکه به مشتری این حس را میدهد که با یک کسبوکار مدرن و حرفهای طرف است.
مثلاً با نرمافزارهای رایگان یا اپلیکیشنهای ساده میتوانید:
نوبتدهی اتوماتیک داشته باشید
پیام یادآوری برای مشتری بفرستید
اطلاعات هر مشتری (مثل طراحیهای قبلی یا تاریخ ترمیم) را ذخیره کنید
درآمد ماهانه و هزینهها را پیگیری کنید
این ابزارها کمک میکنند از اشتباهات کوچک جلوگیری شود. مثلاً فراموش نکنید چه کسی چه روزی وقت دارد، یا حواستان باشد که فلان مشتری بار قبل از طراحی ناراضی بود و حالا باید بیشتر مراقب باشید. جزئیات کوچک، تفاوتهای بزرگ ایجاد میکنند.
همکاری با دیگر کسبوکارها: یک راه هوشمند برای رشد
یکی از راههای کمهزینه و پربازده برای تبلیغات و جذب مشتری، همکاری با دیگر کسبوکارهای محلی است. مثلاً میتوانید با مزون لباس، آرایشگاه، فروشگاه لوازم آرایشی، یا حتی کافیشاپ محل همکاری کنید.
چطور؟ خیلی ساده:
یک آفر مشترک طراحی کنید: مثلاً مشتریان مزون با ارائهی فاکتور، ۱۰٪ تخفیف ناخن بگیرند.
بروشور یا کارت تخفیف شما را در مغازهشان بگذارند.
در استوریهای پیج همدیگر را معرفی کنید.
این کار باعث میشود بدون پرداخت هزینهی مستقیم، به مشتریهای هدف جدید معرفی شوید. مهم است که این همکاریها واقعی، دوستانه و دوطرفه باشد تا ماندگار و اثرگذار باشد.
شرکت در دورههای جدید و یادگیری مداوم
دنیای ناخن و زیبایی، دنیایی پر از تغییر و ترند است. اگر فقط به دانستههای فعلیتان اکتفا کنید، خیلی زود از رقبا عقب میمانید. مشتریها هم بهراحتی متوجه میشوند که چه کسی بهروز است و چه کسی نه.
شرکت در دورههای آموزشی، دیدن ورکشاپها، یا حتی دنبال کردن ناخنکارهای حرفهای در دنیا، به شما کمک میکند همیشه چند قدم جلوتر باشید. حتی اگر بودجه برای دورهی گرانقیمت ندارید، میتوانید از آموزشهای رایگان آنلاین استفاده کنید. نکته مهم این است که همیشه در حال یادگیری و رشد باشید.
وقتی مشتری میبیند که شما طراحیهای جدید و ترندها را ارائه میدهید، به شما به چشم یک متخصص مدرن نگاه میکند، نه صرفاً کسی که خدمات ناخن انجام میدهد.
مراقب اعتبار آنلاین خود باشید
هر نظری که مشتریان در گوگل، شبکههای اجتماعی یا سایتهای مختلف دربارهی شما مینویسند، بخشی از تصویر عمومی برند شماست. اگرچه نمیشود جلوی همهی نظرات منفی را گرفت، اما میشود به شکل هوشمندانهای با آنها برخورد کرد.
اگر کسی انتقاد کرد، با احترام و مسئولیتپذیری پاسخ بدهید. حتی اگر حق با شماست، باز هم لحن دوستانه و حرفهای داشته باشید. این کار نهتنها مشتری ناراضی را آرامتر میکند، بلکه مشتریان دیگر هم متوجه حرفهای بودن شما میشوند.
از طرف دیگر، از مشتریان راضی بخواهید نظرات مثبتشان را منتشر کنند. حتی میتوانید بعد از هر خدمت، پیام سادهای ارسال کنید:
«اگر از خدماتمون راضی بودید، ممنون میشیم نظرتونو توی گوگل/پیجمون بنویسید 🌸»
اعتبار آنلاین یکی از بزرگترین داراییهای شماست. بهش اهمیت بدهید.
صبوری، ثبات، و عشق به کار؛ رمز نهایی موفقیت
در پایان، باید بپذیرید که جذب مشتری در دنیای خدمات زیبایی، یک روند است، نه یک اتفاق یکشبه. ممکن است هفتههایی بیاید که سالنتان خلوت باشد، یا بازخوردهای منفی بگیرید. اما چیزی که باعث موفقیت میشود، صبوری و ثبات است.
اگر عاشق کارتان باشید، مشتری هم این عشق را حس میکند. اگر بهجای مقایسه با رقبا، روی رشد خودتان تمرکز کنید، قدمبهقدم جلو میروید. اگر در سختترین روزها هم با لبخند به استقبال مشتری بروید، همین روحیه باعث تمایزتان میشود.
تبلیغات، آموزش، کیفیت، رفتار خوب، فضای حرفهای، همه و همه ابزار هستند. ولی چیزی که کار شما را ماندگار میکند، عشقی است که در دلتان برای هنر و مشتریهایتان دارید. اگر این عشق واقعی باشد، دیگر جذب مشتری یک دغدغه نیست؛ بلکه نتیجهی طبیعی کارتان خواهد بود.
