دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
استفاده از دیجیتال مارکتینگ میتواند فروش خدمات و محصولات را چندین برابر بیشتر کند. در چند سال اخیر و با استفاده همگانی از اینترنت، چهره فروش در دنیا متحول شده است. البته در کشور ما، اهمیت بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ با فاصله زیادی از سایر کشورها درک شد. تا همین بیست سال پیش خیلیها جلوی فروش اینترنتی ایستادگی میکردند و اعتقادی به این فروشها نداشتند. در صورتی که میبینیم امروزه همانها که ایستادگی میکردند، فروش حضوری را فراموش کرده و به اینترنت پناه آوردهاند.
بدون شک میتوان دیجیتال مارکتینگ را از مهمترین دلایل موفقیت بسیاری از کسب و کارها دانست. کسب و کارهای نوپا و استارتاپی، کسب و کارهای با سابقه و حتی کسب و کارهای بسیار بزرگ در حد هولدینگهای بین المللی، همگی از همین طریق توانستهاند به بهترین جایگاه در برندسازی و فروش دست پیدا کنند.
دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی چیست؟
به بیانی ساده میتوان فروش و بازاریابی از طریق اینترنت را دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی معنا کرد. اینترنت بستری برای فروش و بازاریابی فراهم کرده که میتوانیم خیلی راحت از طریق یک وب سایت فروشگاهی، شرکتی و یا حتی یک وبلاگ شخصی، فروش انجام دهیم.
با ابزارهای بازاریابی دیجیتالی، افزایش فروش دیگر یک رویا نیست. خیلی راحت میتوان فروشهای چند ده برابری و حتی چند صد برابری را با این ابزار تجربه کرد. البته هر کاری سختی خاص خود را دارد اما فروش در بستر اینترنت به سختی بازاریابی و برندینگ حضوری یا بازاریابی تلفنی نیست. با فروش بالا میتوانیم مشتری مداری را هم تجربه کنیم.
در گذشته برای تکریم مشتریان و حفظ آنها، مجبور به ملاقاتهای همیشگی بودیم. همیشه باید از محصولات و خدمات جدید خود صحبت میکردیم اما امروزه با داشتن یک پیج در صفحات اجتماعی یا یک سایت، ارتباط گیری بسیار راحت شده است.
دیجیتال مارکتینگ نه تنها در ایران توانست فروش را افزایش دهد، بلکه پیوند میان ما و مشتریان را از قبل، مستحکمتر کرد. این یک واقعیت است و رسیدن به آن، فقط در گروه استفاده صحیح از ابزار بازاریابی دیجیتالی است.
ضرورت بازاریابی دیجیتالی
ضرورت بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
شاید تا 10 سال پیش استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یا خریدهای اینترنتی، کاری لوکس و خاص به شمار میآمد اما امروزه دیگر این طور نیست. اکثر خریدهای امروزی به شکل اینترنتی است. خرید خدمات، محصول، برندینگ، معرفی و تبلیغات و . . . همگی به کمک اینترنت انجام میشوند. پس نمیتوانیم بازاریابی دیجیتال را لوکس بدانیم. لذا بازاریابی به سبک دیجیتال، یک ضرورت به شمار میرود.
اگر بازاریابی به سبک و سیاق امروزی یا همان دیجیتالی را درک کنیم، ضرورت آن را هم درک کرده و اگر جای خالی در کسب و کارمان داشته باشد، حتما آن را حس خواهیم کرد. به طور کلی، بازاریابی نوین و دیجیتال میتواند دو مورد زیر را تحت تاثیر خود قرار داده و حیات کسب و کار ما را تضمین کند:
⦁ مشتری مداری
با داشتن این مورد در کسب و کار خود میتوانیم مطمئن باشیم که نرخ تبدیل مشتری به مشتری وفادار انجام میشود.
⦁ افزایش فروش
با بازاریابی دیجیتالی میتوانیم فروشهای چند برابری را تجربه کرده و عمر کسب و کار خود را بالاتر ببریم.
افزایش فروش با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
تاثیر بازاریابی دیجیتالی بر افزایش فروش
افزایش فروش آرزوی هر صاحب کسب و کار است. واحد فروش در یک شرکت به عنوان قلب تپنده کسب و کار است. ما بدون فروش خدمات و محصولات نمیتوانیم به حیات کسب و کار خود امید داشته باشیم.
در گذشته با تبلیغات بصری، کاغذی و میدانی باید محصول و برند خود را معرفی میکردیم. لذا باید منتظر میماندیم تا مشتری به سمت ما جذب شده و در صورت رضایت، به مشتری دائم ما تبدیل شود. امروزه با کمک دیجیتال مارکتینگ این روند بسیار راحت و سریعتر شده است. تاثیر بازاریابی دیجیتال بر افزایش فروش بسیار زیاد شده و این یک حقیقت انکار ناپذیر است.
اگر بتوانیم از ابزار دیجیتال مارکتینگ به درستی استفاده کنیم، حتما میتوانیم تاثیر آن بر بالا رفتن فروش را ببینیم. برخی از ابزارهای فروش دیجیتالی شامل موارد زیر هستند:
⦁ وبسایت
⦁ انواع پیجهای اینستاگرامی، تلگرام و واتس اپ، فیسبوک و . . .
⦁ طراحی کمپینهای تبلیغاتی
⦁ استفاده از ابزارهای مهم گوگل در تولید محتوا، سئو و . . .
مطمئنا این ابزارها بسیار زیادتر و گستردهتر هستند. حتی امروزه با به وجود آمدن هوش مصنوعی هم میتوان گفت که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، قویتر و بهتر از گذشته در حال عمل کردن هستند. پس تاثیر دیجیتال مارکتینگ روی فروش بسیار زیاد است.سخن پایانی
ابزار دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای نوین در دنیای فروش است که این روزها به یک ضرورت تبدیل شده است. ادامه حیات بسیاری از کسب و کارها به این روش بازاریابی وابسته است. پس نباید از آن فرار کنیم یا استفاده از آن را به فرداهای دیگر بیندازیم. در غیر این صورت باید متحمل هزینههای سنگین شویم.
مهدی محمدابراهیمی