چگونه تبلیغات موثر داشته باشیم؟
در این پست از پاسارگاد کسب، سایت معرفی و تبلیغ کسب و کارهای ایران به این مطلب پرداخته می شود که چگونه تبلیغات موثر داشته باشیم؟ این سوالی دارای اهمیت است اگر کسی دنبال تبلیغ موثر برای کسب و کار(یکی از مشاغل) باشد.روش تبلیغات موثر در فروش می تواند درآمد یک شخص یا شرکت را افزایش دهد و روش تبلیغات نامناسب می تواند حتی منجر به کاهش درآمد شود! می تواند موجب ریزش مشتری گردد. شاید این موضوع عجیب به نظر برسد ولی در ادامه به این نکته هم اشاره می گردد. این را هم قبلش بگویم که پاسارگاد کسب امکان تبلیغ اینترنتی مشاغل تمام شهر ها و روستاهای ایران شدنی است! تبلیغ مشاغل تهران یک نمونه است.
تبلیغات محصول هوشمندانه باشد.
فرض کنید وارد یک مغازه ی موبایل فروشی شده اید. روی شیشه ی مغازه یک بنر درج شده که نوشته: فروش آیفون ریجستر شده، اگر خریدار نیستی وقتم و نگیر دوست عزیز! این تبلیغ اصلا هوشمندانه نیست. نوع بیان تبلیغ می تواند روی تصمیم خریدار برای مراجعه به مغازه تاثیر بگذارد. چقدر احتمال دارد از این مغازه خرید کنید؟ با مدل بد صحبت کردن با مشتری این فرد باعث می تواند بشود که احتمال مراجعه مردم به او کاهش پیدا کند. تبلیغ هوشمندانه باید ویژگی هایی داشته باشد تا تلاش موثری در جهت اقناع مخاطب برای خرید محصول بکند. تبلیغ نامناسب می تواند آسیب زا باشد. فرض کنید فردی با این لحن بیان باعث شود که ریزش مشتری صورت بگیرد. به عنوان مثال مشتری های سابق او با دیدن این بنر پیش خود بگویند که فروشنده آدم عصبانی شده و برای چه دوباره پیش او مراجعه کنم؟
فروشنده های خوش اخلاقی هستند که می توانم برای خرید ایفون می توانم پیش آنها بروم. این که چگونه تبلیغ موثر داشته باشیم؟ چهار نکته ی مهم موضوعی هست که داریم به آن می پردازیم. تبلیغ اگر برای یک برندی هست که ظاهر تبلیغ باید برایش در نظر گرفته شود باید از لحاظ بصری زیبایی داشته باشد. فرض کنید شما می خواهید از یک برند فرانسوی در پاریس خرید کنید. وارد صفحه ی این برند در یکی از شبکه های اجتماعی می شوید و می بینید که تصاویرتبلیغاتی پست شده بسیار ابتدایی و سطحی هستند. هیچ زیبایی ندارند. یک برند لباس که برای زیبایی هست بسیار از لحاظ عکس برداری و ادیت ضعیف عمل کرده است. تصاویر روح ندارند. خسته اند.
عکس برداری را انگار یک فردی انجام داده که تازه با دوربین آشنا شده و بلد نیست با آن کار کند و روی لباس یک لکه هم افتاده که اگر بیشتر دقت کنید می بینید که لکه ی قهوه ی فروشنده است که روی دوربین ریخته و آن را پاک نکرده و همین طور عکس گرفته است! این یک رفتار غیر حرفه ای برای تبلیغ کردن بوده. چقدر احتمال دارد از این برند خرید کنید؟ من فکر می کنم احتمالش پایین باشد. اگر صفحه ی دارید که برای تبلیغ کسب و کار از آن استفاده می کنید، صفحه ی شما در یک شبکه ی اجتماعی ویترین شماست. ویترین زشت برای کسب و کاری که نباید ویترین اش زشت باشد فاجعه است. اگر مثلا صد هزار نفر از یک صفحه ی کسب و کار که زشت است بازدید کنند واکنش آنها چه هست؟ راستی اگر هنوز کسب و کارتان را در سایت پاسارگاد کسب ثبت نکرده اید تا صفحه ی اختصاصی برای کسب و کارتان ایجاد شود و تبلیغ گردد و لوگوی اعتماد طلایی دریافت کنید از اینجا می توانید صفحه ی خود را ثبت کنید.
در مورد واکنش می خواستم بگویم. واکنش می تواند شدیدا بد باشد. ممکن است حتی یک مشتری از این کسب و کار خرید نکند. حالا می تونیم مثال دیگری رو ببینیم. وارد یک صفحه ی کسب و کار که تبلیغ کسب و کار خود را کرده است در شهر پاریس، وارد می شوید. همه چیز سر جای خودش است. درست وبه جا. لباس ها انگار می خواهند با شما حرف بزنند. ادیت تصاویر بسیار شیک و جذاب هست. ویدیو های جذابی از مدل هایی که لباس ها را پوشیده اند آپلود شده و روی صفحه ی کسب و کار قرار گرفته. تصویر پروفایل کسب و کار در صفحه جذاب است و اطلاعات تماس قرار گرفته. یکی از تبلیغات پیج را که باز می کنیم می بینیم از لحاظ بصری فوق العاده طراحی شده! کدام یک بهتر برای فروش بهتر است؟ آن برند فرانسوی یا این یکی برند فرانسوی؟ شما اگر دنبال فروش هستید می توانید خود را جای مشتری بگذارید ببینید اگر شما مشتری باشید آیا از کسب و کاری که تبلیغ نامناسب دارد خرید می کنید؟
تبلیغات مشاغل باید متناسب باشد
همه چیز می تواند درست باشد که با هم جور در بیاید. اگر وارد یک پیج شوید که ببینید فرد به جای تبلیغ کسب و کار خود که نباید این گونه باشد چون مرتبط نیست و برایش مناسب نیست از جهت یا جهاتی، ده تبلیغ غیر مرتبط را برای تبادل فالوور قرار داده است برایتان ممکن است عجیب باشد! تبادل فالووراز طریق تبلیغات مشاغل دیگر شاید برای قسمتی از کسب و کارها منطقی باشد اما برای همه ی آنها قطعا نیست. هر تولید محتوای تبلیغات مشاغل برای شما باید متناسب با پیج تان باشید اگر پیجی دارید که می خواهید در آن تبلیغ بگذارید یا اگر می خواهید تبلیغ خود را در صفحه یک فرد تاثیرگذار یا جای دیگری قرار دهید. تبلیغ نامناسب اشتباه است. به تناسب می توان دقت کرد. می توانید یک دفترچه یادداشت داشته باشید و یک سری معیار ها برای تناسب تبلیغ بنویسید. اگر این معیارها درست باشند می توانید از این ها برای جلوگیری از تولید محتوای نامناسب استفاده کنید. تولید یک تبلیغ خوب بهتر از تولید هزار تبلیغ بد است. چگونه تبلیغات موثر داشته باشیم؟ نکات مهم. یادتان هست؟ در ادامه نکته ی دیگری مطرح می شود.
متن تبلیغات خلاقانه یک مزیت است
در حقیقت متن تبلیغات خلاقانه یک مزیت محسوب می شود. اگر متن تبلیغات تکراری باشد، محتوای جالب نداشته باشد و خسته کننده باشد می تواند تاثیر منفی روی بازخورد داشته باشد. بازخورد خوب و بازدهی خوب دو عامل کلیدی برای موفقیت یک کسب و کار است. کسب و کاری که مردم نسبت به آن بازخورد منفی داشته باشند و بازدهی خوبی نداشته باشد می تواند فروش بسیار پایینی را تجربه کند. در مورد متن تبلیغات خلاقانه می توان دقت کرد که متن حوصله سر بر نباشد. اگر وارد یک صفحه کاری شوید و ببینید یک بنر گذاشته که روی آن هزار کلمه که اصلا برای آن بنر مناسب نیست نوشته شده به نحوی که بعد از خواندن فقط 3 خط حوصله تان سر می رود واکنش شما ممکن است ترک آن صفحه باشد. بنر خوب بنری است که به نیاز یا نیاز های مخاطب هدف خود توجه می کند.
مخاطب هدف را باید شناخت و با توجه به اینکه دنبال چه نیاز یا نیازهایی است متن را برایش نوشت. شناخت مخاطب هدف راه های گوناگونی می تواند داشته باشد به عنوان مثال تحلیل آمار. اینکه آمار خوبی وجود داشته باشد یا بدست بیاید که مخاطب هدف در چه جاهایی وجود دارد و به دنبال چه محصول یا محصولاتی با چه ویژگی هایی می تواند باشد و به چه چیزهایی تمایل دارد. برای آشنایی با مفهوم مخاطب هدف می توانید از مقالات معتبر و کتاب های معتبر استفاده نمایید.
جملات مشتری پسند
سلام خانم اکرمی. امروز بسته تون رو براتون زودتر از موعد ارسال کردیم چون واسمون مهم بود همون طور که خواسته بودین زود محصول به دستتون برسه. امیدوارم رضایتتون جلب شده باشه و راضی بوده باشین.
سلام خانم اکرمی. امروز بسته تون رو واستون زود فرستادیم چون از بس زر زدید که واسم زودتر بفرستین! اعصابمونو بهم ریختین! مگه ما نوکر شما هستیم که هر دفعه به ما می گین بسته رو زودتر بفرستین! نه خیر! به هر حال بسته تون واستون ارسال شد. عصرتون بخیر !
می بینید چقدر این دو نوع صحبت کردن متفاوت بود؟ جملات مشتری پسند با جملاتی که ممکن است مشتری را ناراضی یا فراری دهد متفاوت هستند. یک کسب و کار موفق به مشتری مداری توجه می کند. من دیده ام کسب و کارهایی که با مشتری برخورد بدی دارند و این برخورد بد ممکن است مشتری را شاکی کند. چطور جملات مشتری پسند بگوییم؟ یکی از راه ها بررسی پاسخ هایی هست که رقبای شما در صورت وجود و در صورتی که پاسخ هایی داده اند وجود دارد. این پاسخ ها می تواند در بخش کامنت ها موجود باشند. چند مثال فرضی:
متن کامنت یک مشتری در زیر پست تبلیغ کسب و کار:
سلام. سفارش رو رایگان می فرستین به کرج؟ من چند جا سفارش خواستم بدم هزینه ی پستی می گرفتن.
سلام. بله حتما چرا که نه! می تونید لطف کنید و ثبت سفارش رو انجام بدین همکاران در سریع ترین زمان ممکن سفارشتون رو رایگان ارسال می کنن.
متن کامنت یک مشتری در زیر یک پست تبلیغ کسب و کار در حوزه سالن زیبایی:
سلام عزیزم. می گم من قبلا اومدم پیشتون ولی این بار راستش یه مقدار کیفیت رنگ مو پایین تر بود. می خواستم باز بیام ولی گفتم شاید این موضوع دوباره اتفاق بیفته. مشکل حل شده؟
سلام عزیزم. واقعا متاسفم که اون دفعه کیفیت پایین اومده بود. ما به محض اینکه متوجه شدیم محصول دیگه ای گرفتیم که دیگه این مشکل پیش نیاد. می تونین تشریف بیارین با با بالاترین کیفیت واستون انجام شه. در خدمتتون هستیم.
متن کامنت یک مشتری در زیر یک پست تبلیغ کسب و کار در حوزه املاک:
جناب اصغری من به شما گفتم مبایعه نامه رو برام توی پوشه بذارید و تحویل همسر بدین. شما همین طوری گذاشتین؟! خیلی از کارتون بدم اومد.
سلام جناب نادری. من واقعا شرمنده ی شما شدم. همکارم حواسشون نبوده. حتما بیشتر دقت می کنیم. رضایت شما واسه ی ما غنیمت هست. بازم ببخشید و بازم اگر کاری در زمینه ی ملکی داشتید بنده در خدمت شما هستم.
شاید بشود تلاش کرد اگر روزی حالمون خوب نیست بازم جواب مشتری رو به خوبی بدیم. حال بد رو اگر موجه نیست دلیل نکنیم برای بد جواب دادن. یک مشتری ناراضی می تواند از طریق پخش کردن این که شما با او بد رفتاری کرده اید باعث ضرر به کسب و کار شما شود. می تواند باعث کاهش فروش گردد. حتی یک مشتری! نوشتن جملات مشتری پسند شاید در ابتدا سخت به نظر بیاید اما می تواند به مرور زمان این مهارت تقویت شود.
ایده تولید محتوای تبلیغاتی داستانی
تولید محتوای تبلیغاتی داستانی برای تبلیغات مشاغل می تواند جذاب باشد. یک کفش سخنگو را در نظر بگیرید. فروشنده صدای کفش را در می آورد و یک ویدیوی جذاب طنز تولید می کند و افراد جذب این موضوع می شوند. باید دید کسب و کاری که یک نفر می خواهد در آن زمینه تلید محتوای تبلیغاتی انجام دهد در چه حوزه ای هست و می توان دید چه پتناسیل هایی وجود دارد. می توان ایده ها را روی یک کاغذ نوشت و آنها را بررسی کرد. از بین ایده ها بهترین مورد را انتخاب و دست به تولید ویدیو زد. تولید محتوا می تواند کار دشواری باشد. برای دیدن اینکه چطور باید تولید محتوا کرد می توان از سایت یوتیوب استفاده کرد.
سایت یوتیوب یک شبکه ی اجتماعی بزرگ است که آموزش های مختلفی به زبان های مختلف دنیا دارد. شاید در زمینه ی تولید محتوا بتوانید به زبان فارسی مطالعه خوبی پیدا کنید اگر بخواهید. یکی دیگر از راه های فهمیدن اینکه تولید محتوا چطور می تواند انجام شود مطالعه ی کتاب هایی هست که در حوزه ی نویسندگی نوشته شده اند البته همه ی آنها شاید مناسب نباشند و ممکن است نیاز شوید تا مثلا 3 مورد را انتخاب کنید و آنها را بخوانید. برای تولید محتوای تبلیغاتی داستانی یکی از راه های تقویت توانایی ساخت محتواهایی این است که کتاب های داستان و رمان بخوانید. کتاب های داستانی می توانند به این موضوع کمک کنند.
هر کتاب داستانی البته کتاب خوبی نیست و می تواند مفید نباشد. کتاب های مختلف داستانی در دنیا وجود دارند که بخشی از اینها به زبان فارسی ترجمه شده اند. می توان آنها را از بازار خرید. تمرین هم می تواند راهکار باشد. می توانید یک موضوع را انتخاب کنید و با دوربین و میکروفن سعی کنید یک محتوای جذاب تبلیغاتی بسازید. این کار می تواند نوعی تمرین باشد و بعد ویدیو را پاک کنید یا نگه دارید. ایده های مختلفی ممکن است به ذهنتان برای ضبط ویدیو برسد ولی باید ایده هایی را فقط انتخاب کرد که مناسب ضبط هستند هر ایده ای می تواند مناسب ضبط کردن نباشد. انتشار محتوای تبلیغاتی ویدیویی داستانی خوب می تواند به رشد کسب و کار کمک بسیاری بکند. کسب و کارهای مختلفی در سراسر دنیا وجود دارند که از محتوای تبلیغاتی ویدیویی داستانی استفاده می کنند.
در این مطلب از پاسارگاد کسب، به روش های مختلف اینکه چگونه می شود تبلیغ موثری داشت اشاره شد. تبلیغات موثر تبلیغاتی هستند که به هدف خود می رسند. این هدف می تواند برندسازی باشد. می تواند ایجاد اعتماد باشد. می تواند افزایش فروش باشد و یا چیزهای دیگر ممکن. تبلیغات غیر موثر اگر با هزینه انجام شده باشند یعنی هزینه می تواند از بین رفته باشد یا بازدهی ناکافی داشته باشد. تبلیغات پولی هر چه قدر گران تر باشد ضرر بیشتری می تواند به بار بیاورد. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و اگر تمایل داشتید می توانید مطالب دیگر وب سایت را هم مطالعه کنید. در پاسارگاد کسب در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و مدیریت و … مطالب مختلفی برای مطالعه وجود دارند که می توانند به رشد کسب و کار کمک کنند. این مطالب رایگان هستند و برای خواندن آنها نیازی به پرداخت هزینه وجود ندارد. با سپاس از وقتی که برای مطالعه گذاشتید. امیدواریم حالتان عالی باشد. درجه یک!