مدیر خوب کیست؟ 7 ویژگی یک مدیر خوب

مدیر خوب کیست؟ 7 ویژگی یک مدیر خوب

مدیر خوب چه کسی است؟ مدیر خوب کیست؟ در اینجا نه به شکل کامل اما به شکل مختصر در مورد ویژگی های یک مدیر خوب صحبت می شود. مدیر خوب کیست؟ 7 ویژگی یک مدیر خوب عنوانی است که برای این مطلب در نظر گرفته شده. مدیریت یکی از کارهایی ست که انسان ها چه در حوزه کاری چه در سایر حوزه ها به آن نیاز دارند. مدیریت رابطه با انسان ها، مدیریت مالی، مدیریت عاطفی از جمله مواردی هستند که انسان ممکن است نیاز داشته باشد. مدیر خوب بودن تنها به معنای مدیر یک کسب و کار بودن نیست. مدیر خوب بودن می تواند در سایر حوزه ها نیز باشد.

فرض کنید فردی در رابطه ی عاشقانه شخصی اش دچار مشکل است. همسرش هر روز سرکار می رود. و مرد او را کتک می زند چون فکر می کند همسرش به او خیانت می کند. با فرض اینکه این موضوع حساسیت بی خودی است شاید اگر مدیریت احساسات بلد بود می توانست خودش را کنترل کند و رفتار خشمگینانه از خود نشان ندهد. مدیر خوب چه در زندگی کاری و چه در زندگی روزمره فردی ست که می تواند فعالیت ها را هندل کند. لزوما هنذل کردن منتهی به بهترین نتیجه نمی شود اما حداقل این است که نتیجه ی قابل قبول می دهد.

ویژگی اول: نظارت روی زمان

یکی از ویژگی هایی که یک مدیر خوب می تواند یا باید داشته باشد این است که زمان خود را کنترل کند. فرض کنید شخصی مثل ایلان ماسک که یکی از بزرگترین کارآفرینان و سرمایه داران جهان است به زمان خود اهمیت ندهد. ممکن است این موضوع برای او دردسر ایجاد کند. او کسب و کارهای متعددی دارد و طبیعتا کنترل زمان برای او حایز اهمیت است. در زندگی روزمره هم علاوه بر کاری موضوع نظارت روی زمان اهمیت دارد. فرض کنید فردی از صبح تا شب فقط به دیدن سریال بپردازد و هیچ توجهی به خانواده اش نکند. خانواده او ممکن است از این موضوع شاکی شوند و حتی شاید او را ترک کنند. کنترل زمان را باید جدی گرفت. زمان یکی از ارزشمند ترین چیزهایی هست که یک مدیر در اختیار دارد و اگر به درستی از آن استفاده نکند می تواند باعث اتلاف وقت و هزینه شود.

نظارت روی زمان می تواند از روش یا روش های مختلفی انجام شود. مثلا این موضوع ممکن است از طریق یادداشت روزانه یا هفتگی انجام گردد که شخص مدیر کارهایی که نیاز هست در طول هفته انجام شود را یادداشت کند و طبق برنامه ریزی جلو برود. برنامه ریزی می تواند کمک جدی به کنترل زمان انسان بکند. البته هر برنامه ریزی خوب نیست. برنامه ریزی باید اصولی و درست باشد. برنامه ریزی اشتباه هم ممکن است به زمان آسیب برساند. مطالعه در زمینه برنامه ریزی می تواند باعث شود که فرد مدیر کنترل زمان بهتری داشته باشد و بهتر برنامه ریزی کند. البته باید مطالعه روی منبع یا منابع درست انجام شود چون هر منبعی لزوما می تواند مطالب درست و خوبی نداشته باشد.

ممکن است یک مدیر برای کنترل زمان از یک دستیار شخصی استفاده کند تا قرارهای او را بگذارد و مدیریت کند. البته استفاده از یک دستیار شخصی می تواند هزینه بر باشد. دستیار شخصی می تواند زمان بندی های خاصی را تنظیم کند و مدیر از این زمان بندی ها برای ملاقات ها استفاده نماید. همچنین دستیار ممکن است از طریق برقراری تماس با افرادی که نیاز به قرار با آنها است در وقت مدیر صرفه جویی نماید. در موارد خاصی می توان از فردی مورد اطمینان استفاده کرد تا احتمال سواستفاده کم شود. افرادی که شناخت خوبی روی آنها وجود ندارد ممکن است باعث ایجاد دردسر و آسیب مالی شوند.

زمان در کار

ویژگی دوم: جدی بودن در کار

کاری که به سستی گرفته شود با کاری که جدی گرفته می شود متفاوت است. فرض کنید فردی به نام احمد وجود دارد و فرد دیگری به نام اصغر. احمد مدیر یک کسب و کار در حوزه رمزارز است و اصغر هم همین طور. این دو هر دو صبح به سرکار می روند احمد روزانه 8 ساعت کار می کند و تمامش مفید است یعنی کار مفید می کند به این نحو که برای وب سایتش تولید محتوا انجام می دهد روی کارمندان به خوبی و با دقت نظارت می کند. برای پیشرفت کسب و کارش ایده پردازی می کند. حقوق کارمندان را به موقع پرداخت می کند. اصغر که مدیر کسب و کار دیگری در همان حوزه است روزانه 10 ساعت کار می کند اما فقط 3 ساعتش کار مفید است.

و ادامه…

او در سرکارش وقت زیادی را به دیدن سریال فرار از زندان می گذراند و روی کارمندان هیچ نظارتی نمی کند و قسمتی از کارمندان از این موضوع برای کم کاری استفاده می کنند و حقوق کارمندان را دیر به دیر پرداخت می کند. ظهر ها مقدار زیادی نوشیدنی الکل دار می خورد و آنقدر مست می شود که تعادلش بهم می خورد. سود خالص درآمد او در ماه یک سوم احمد است چون کسب و کارش را جدی نمی گیرد. موضوع مهمی است که انسان کار خود را جدی بگیرد. این موضوع می تواند باعث پیشرفت کسب و کارش شود.

ویژگی سوم: اهمیت به حقوق کارمندان

اصغر آقا وقتی کارمندان از او می خواهند که حقوق را پرداخت کند می گوید: به خدا قسم ندارم! در حالی که حساب بانکی اش موجودی لازم را دارد. اهمیت به حقوق کارمندان یکی از ویژگی هایی است که هر مدیری باید داشته باشد. این موضوع فقط مربوط به حقوق نیست. در صورتی که باید بیمه پرداخت شود این موضوع هست. اگر در قراردادی مطلبی کارفرما به کارمند اش قول داده که باید انجام شود باید آن را جدی بگیرد و انجام دهد.

ویژگی سوم: بروز بودن

آپدیت بودن یا بروز بودن مدیر مهم است. به اصغر آقا بر می گردم. اصغر آقا هیچ کتاب، مقاله، کارگاه ولی غیر که برای آموزش یک مدیر مفید است نمی رود و فقط به دیدن سریال های خنده داری می پردازد که کاربردی در زمینه ی مدیریت ندارند. مدیر خوب اگر در حوزه اش نیاز به اطلاعات جدید وجود دارد باید تلاش کند آن اطلاعات را بدست بیاورد. اگر نیاز است آموزش جدیدی ببیند باید این کار را انجام دهد. حداقل در برخی حوزه ها آپدیت بودن می تواند باعث پیشرفت شود و حداقل در برخی حوزه ها اگر فرد آپدیت نباشد ممکن است کسب و کارش نابود شود یا کاهش درآمد قابل توجهی پیدا کند.

تصویر یک مدیر در دفتر کار

موضوع آپدیت بودن چیزی است که برخی افراد نسبت به آن بی توجه اند. برای شما یک مثال می زنم. به فرض که فردی در یک بازاری در یک شهری یک کسب و کار دارد. کسب و کار او در حوزه ی پوشاک است و تعداد زیادی هر سال لباس می فروخته است. او مشتریان ثابتی داشته اما اکنون به خاطر اینکه خرید آنلاین راحت تر است رقبای او از این موضوع استفاده کرده و با تبلیغات اینترنتی و راه اندازی یک صفحه در یک شبکه ی اجتماعی باعث افزایش فروش و کاهش مشتریان او شده اند.

مثال دیگری می زنم. فرد فرضی در یک روستا در ایران یک کسب و کار در حوزه ی تولید عسل راه اندازی کرده و در سال اول فقط 100 فروش داشته است و آن 100 تا هم کسانی بوده اند که برای تفریح به روستا مراجعه می کرده اند. او با مطالعه روی تبلیغات اینترنتی و پتانسیل این کار در سال دوم توانست فقط از طریق فروش اینترنتی 100 تا فروش دیگر هم داشته باشد و مجموع فروش او در سال دوم دو برابر شد. او از این طریق توانست رشد تعداد فروش قابل توجهی را بدست آورد. او در چند سایت تبلیغاتی سفارش تبلیغ داد و از طرفی یک وب سایت هم راه اندازی کرد که مردم می توانستند عسل از او خریداری کنند. عسل هایی که به خوبی از آنها عکسبرداری شده بود و جاذبه ی خوبی داشت. تصاویر به قدری جذاب بودند که در اینترنت وایرال شده اند و چون واترمارک تصاویر آدرس سایت او در اینترنت بود ده ها نفر برای خرید عسل به او مراجعه کردند. عسل ها بسته بندی جذابی داشتند. او در جایی مطالعه کرده بود که بسته بندی جذاب می تواند باعث افزایش فروش محصول شود.

در مورد قبل تر او نسبت به آپدیت بودن خودش اهمیتی نمی دهد و تلاشی نمی کند و هر سال مشتریان کمتری از او خرید می کنند به طوری که در سال سوم 30 درصد کاهش مشتری داشته است در حالی که اگر خرید آنلاین را جدی می گرفت می توانست فروش خوبی را تجربه کند و نه تنها با کاهش مشتری مواجه نشود بلکه با افزایش تعداد مشتری ها مواجه شود.

ویژگی چهارم: تمرکز روی گاو بنفش.

گاو بنفش موضوعی است که در حوزه ی مارکتینگ یا بازاریابی اهمیت بسیار بالایی دارد. فرض کنید وارد یک مرکز خرید برای خرید لباس سال نو شده اید. دو فروشگاه را در کنار هم می بینید. یک فروشگاه تیشرت های رنگی مناسب شما دارند. یک فروشگاه دیگر هم همین طور. و فرق خاصی بین دو فروشگاه از این جهت و از جهت دکوراسیون نمی بینید. اما متوجه می شوید که یکی از فروشگاه ها امکان عوض کردن لباس در همانجا را دارد در حالی که در فروشگاه دیگر به هیچ وجه در آن مکان نمی توان لباس را عوض کرد. همین موضوع باعث شد شما وارد آن مکان شده و لباس های مورد نیاز را از آنجا بخرید. یک مزیت رقابتی که امکان تعویض لباس در مکانی مشخص بود باعث شد شما از آنجا خرید کنید نه از آن یکی فروشگاه.

در هر کسب و کاری یک مدیر خوب می تواند روی ویژگی یا ویژگی های رقابتی متمرکز شود. هرچقدر ویژگی های رقابتی بیشتری کسب و کار داشته باشد بهتر است.

ویژگی پنجم: اهمیت به بدن کار یک مدیر خوب است

بدن انسان دارایی بسیار ارزشمندی است. مدیری که سلامت جسمی و روانی نداشته باشد ممکن است در اداره ی فعالیت کاری یا روزمرگی یا هر دو دچار مشکل شود. مدیر خوب اگر به بدن اش نرسد ممکن است دچار بیماری گردد. بیماری حتی می تواند باعث مرگ شخص شود. این جمله را شاید بهتر است دوبار بخوانید. جان انسان واقعا مهم است. شاید بعضی چیزها گاهی گفته می شود مهم است و مهم نیست ولی واقعا جان انسان از آن چیزهایی است که اهمیت به سزایی دارد. مدیر خوب کیست؟ 7 ویژگی یک مدیر خوب را دارید می خوانید که در ادامه بیشتر توضیح داده می گردد.

تصویر یک مدیر

ویژگی ششم: داشتن بیزینس آنلاین در صورت نیاز

شاید کسب و کارهایی باشند که نیاز به آنلاین شدن نداشته باشند. ولی کسب و کارهای سنتی که می توانند با آنلاین شدن فروش خود را افزایش دهند اگر به فکر پیشرفت کسب و کارشان هستند باید این کار را انجام دهند. مدیر خوب می تواند روی بیزنس آنلاین کار کند. فرقی ندارد او آرایشگر است یا دندانپزشک. فرض کنید یک آرایشگر بتواند به کمک اینستاگرام و وب سایت اش تعداد مشتری های خودش را دو برابر کند. امروزه شاید به همه ثابت شده که چقدر اینترنت در تولید ثروت می تواند نقش بالایی داشته باشد.

شاید در ایران در گذشته ی نه چندان دور گاردی وجود داشت که تصور می شد اینترنت مناسب این کارها نیست یا فقط مناسب یه تعداد محدودی از مشاغل است اما احتمال زیاد الان این موضوع تا حد زیادی جا افتاده است که اینترنت در فروش می تواند نقش بالایی ایفا کند. اینترنت نه تنها در فروش در برندسازی هم نقش خوبی می تواند داشته باشد. برندسازی یکی از کارهایی است که هر کسب و کاری باید به آن توجه کند.

ویژگی هفتم: اهمیت به برند شخصی

این که مردم، دوستان و آشنایان شما را چگونه می شناسد برای یک مدیر خوب باید مهم باشد. فرض کنید شما مدیریت یک کارخانه ی بزرگ تولید مواد غذایی با بیش از صد هزار نیرو را بر عهده دارید اما این موضوع آنقدر کمرنگ دیده شده که شما را به عنوان یک شخصی می شناسند که کار خاصی نمی کنید. اگر تصویر ذهنی نادرستی از شما وجود دارد این تصویر را شاید بتوان با راهکار یا راهکارهایی برطرف نمود. تصویر غلط می تواند انگیزه ی شما را برای مدیریت کاهش دهد یا به صفر برساند. اگر فکر می کنید تصویر نامناسبی از شما در ذهن افراد وجود دارد شاید بتوانید آن را اصلاح نمایید. شاید برای این موضوع نیاز باشد از یک متخصص برند شخصی کمک بگیرید. برند شخصی مبحث بسیار گسترده ای است که مجال توضیح آن در این مختصر نیست.

شاید بشود با خواندن چند مقاله اطلاعات خوبی بدست آورد. اهمیت به برند شخصی یک ویژگی است. ویژگی فردی. ویژگی که می تواند باعث توسعه ی یک فرد گردد. لزوما فقط توسعه ی کسب و کار اهمیت ندارد. توسعه ی فردی هم می تواند اهمیت داشته باشد. از لوگوی اختصاصی و وب سایت شخصی می توانید برای بهبود برند شخصی و توسعه ی آن استفاده کنید. اگر می خواهید لوگوی اختصاصی داشته باشید اگر خودتان طراح هستید و می خواهید آن را طراحی کنید که باید به این نکته توجه کرد که لوگوی مناسبی بسازید.

لوگو متناسب با آن چیزی باشد که هستید. لوگوی نامرتبط تصویر نامرتبط می تواند بدهد. فرض کنید فردی هیچ ارتباطی با حوزه ی غذا ندارد ولی لوگو جوری طراحی شده که یک نفر ممکن است تصور کند او رییس یک رستوران است! اگر قصد دارید طراحی لوگو را به شخص دیگری بسپارید توجه کنید که فرد طراح مناسب و خوبی باشد. طراح نامناسب می تواند هزینه برای شما ایجاد کند ولی نتیجه ی مناسب ایجاد نکند.

 

از اینکه مطلب مدیر خوب کیست؟ 7 ویژگی یک مدیر خوب را مطالعه کردید سپاسگزاریم. اگر نظری داشتید در بخش نظرات می توانید بنویسید.

پاسارگاد کسب، معرفی کسب و کار های اینترنتی شهر ها و روستا های ایران.

چطور بود به نظرت؟ خوب، بد، معمولی؟

بزن روی ستاره اگر می خوای امتیاز بدی

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد 0

نوشته‌های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها